Woda z cytryną zyskuje coraz większe grono zwolenników. Ten banalny w przygotowaniu napój, wypijany każdego ranka, stawia na nogi nie mniej skutecznie niż kawa. Należy wiedzieć, że tej kwaśnej miksturze przypisuje się też liczne właściwości zdrowotne. Korzystny wpływ, jaki wywiera na organizm, jest bezsprzeczny, bo poparty badaniami naukowymi. Nie zmienia to faktu, że wokół wody z cytryną wyrosło też sporo mitów. 

Woda z cytryną: właściwości

Woda z cytryną wykazuje wiele cennych właściwości zdrowotnych. Wystarczy powiedzieć, że sok z cytryny jest źródłem wielu niezbędnych witamin i innych mikroelementów, warunkujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Woda jest natomiast niezbędna do życia. Dziennie musimy wypijać jej 2-2,5 litra, aby nie narażać się na odwodnienie.

Połączenie wody z cytryną daje niezwykle pozytywny skutek, który szybko dostrzeżemy i docenimy. Wynika to z faktu, że sok z cytryny zwiększa zawartość elektrolitów w wodzie, zatem taki napój jeszcze skuteczniej nawadnia organizm i okazuje się niezastąpiony latem i w okresach wzmożonego wysiłku fizycznego, ale nie tylko. O właściwe nawodnienie organizmu trzeba bowiem dbać każdego dnia, bez względu na panującą pogodę czy poziom naszej aktywności.

Sok z cytryny jest bogatym źródłem witaminy C, która w istotny sposób wspomaga funkcję układu immunologicznego. U mężczyzn właściwy poziom tego mikroelementu zmniejsza ryzyko niepłodności. Zawiera też naturalne przeciwutleniacze, pomocne w neutralizacji wolnych rodników.  

Nie można też nie wspomnieć, że woda z cytryną skutecznie alkalizuje organizm, zwiększa ilość cytrynianu w moczu, przyspiesza metabolizm, usprawnia procesy trawienne (poprzez stymulację wydzielania żółci) i zapewnia uczucie sytości, dzięki czemu wpływa na ograniczenie apetytu. 

Woda z cytryną rano: efekty

Efekty picia wody z cytryną są nieocenione. Ten prosty w przygotowaniu napój skutecznie wspomaga koncentrację i poprawia pamięć. Dodatkowo, wywiera niezwykle korzystny wpływ na kondycję włosów, paznokci i skóry i zwiększa tolerancję ciała na intensywny wysiłek. Wszystko to dzięki skutecznemu nawadnianiu, które wspomaga gospodarkę elektrolitową organizmu.

Jako bogate źródło flawonoidów, czyli naturalnych związków przeciwutleniających, woda z cytryną przyczynia się do ochrony DNA i białek komórkowych przed działaniem wolnych rodników. Może pomóc w zapobieganiu występowania chorób nowotworowych, schorzeń neurodegeneracyjnych i chorób układu krążenia. Związki te pomagają też utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi i zwiększają wrażliwość na insulinę, więc uczestniczą też w profilaktyce cukrzycy. 

Nie można nie wspomnieć, że woda z cytryną pomaga pozbyć się kamieni nerkowych i zapobiega tworzeniu się nowych. Ten rezultat jest zasługą zawartości kwasu cytrynowego – związku, który w naturalny sposób ogranicza wiązanie się wapnia.

Dla wielu osób nieocenione okażą się właściwości odchudzające wody z cytryną. Taki napój skutecznie usprawnia transport pokarmów przewodem pokarmowym, wspomaga efektywne trawienie tłuszczu i przyspiesza metabolizm. Dodatkowo, woda z dodatkiem soku z cytryny zapewnia nieporównywalnie większe uczucie sytości niż sama woda, więc naturalnie ogranicza łaknienie. 

Niezwykle pozytywnym efektem picia wody z cytryną jest wspomaganie procesu detoksykacji organizmu. Taki napój wykazuje większe właściwości moczopędne niż sama woda, zatem w większym stopniu przyczynia się do usunięcia z ustroju toksycznych związków i innych szkodliwych produktów przemiany materii.

Kolejny pozytywny efekt picia wody z cytryną, to właściwa równowaga kwasowo-zasadowa w organizmie. Mimo kwaśnego smaku, taki napój wywiera alkalizujący wpływ na ustrój, dzięki czemu pomaga utrzymać właściwy odczyn płynów. 

Co niezwykle istotne, każdy z opisanych wyżej efektów picia wody z cytryną, znajduje potwierdzenie w badaniach naukowych, zatem zdrowotny wpływ takiego napoju jest bezsprzeczny. 

Woda z cytryną rano: mity

Trzeba jednak jasno stwierdzić, że dobroczynne właściwości wody z cytryną często są nadmiernie koloryzowane. W rezultacie, wokół tego napoju wyrasta wiele mitów, które nijak mają się do rzeczywistości. Poniżej przedstawiamy listę najczęściej powtarzanych.

Woda z cytryną rano zmniejsza ilość kalorii w śniadaniu – otóż, nie. Ta teza bazuje na rzekomej zdolności soku z cytryny do rozpuszczania tłuszczu. Należy jednak z całą stanowczością podkreślić, że o ile taki napój rzeczywiście wspomaga jego trawienie, to nie wykazuje właściwości rozpuszczających.

Woda z cytryną rano skutecznie odchudza, bo zawiera znaczne ilości błonnika – nic bardziej mylnego. Prawdą jest, że w soku z cytryny występuje błonnik rozpuszczalny, ale jego stężenie jest na tyle niskie, że pozostaje bez wpływu na organizm. 

Woda z cytryną rano pomaga walczyć z nowotworami – to nieprawda. Faktem jest, że taki napój uczestniczy w profilaktyce nowotworowej, ale jego wpływ na proces leczenia już występujących schorzeń został obalony. Zwolennicy tej tezy podkreślają, że zawarty w takim roztworze sok z cytryny alkalizuje organizm, przez co stwarza niekorzystne dla rozwoju zmian nowotworowych środowisko. Faktem jest, że obszary kwaśne stanowią dla nich najlepsze warunki, jednak udowodniono, że takie zmiany mogą tez rozwijać się w środowisku zasadowym.

Woda z cytryną rano zwiększa IQ – mit, mit i jeszcze raz mit! Takie przekonanie najprawdopodobniej bierze się z błędnej interpretacji właściwości takiego napoju. Jak wspomnieliśmy, woda z cytryną wspomaga gospodarkę elektrolitową, dzięki czemu wpływa na zdolność koncentracji i wspomaga pamięć. Nie ma to jednak nic wspólnego ze wzrostem ilorazu inteligencji. 

Woda z cytryną na czczo: jak przygotować?

Woda z cytryną jest łatwiejsza w przygotowaniu niż poranna kawa. Wystarczy tylko wycisnąć do szklanki sok z połowy cytryny i dolać wodę – źródlaną, mineralną, przegotowaną lub filtrowaną, to bez znaczenia. Po zamieszaniu, orzeźwiający i zdrowy napój jest już gotowy do wypicia. Do jego przygotowania możesz używać zimnej lub ciepłej wody, według własnych preferencji i upodobań. Jej temperatura, o ile nie zbliża się do stanu wrzenia, nie wpływa bowiem na właściwości soku z cytryny. 

Dla niektórych kwaśny smak takiego napoju może okazać się istotną przeszkodą. Na szczęście, nie ma żadnych przeciwwskazań przed tym, żeby wodę z cytryną wzbogacić o dodatkowe nuty smakowe, bez obaw o utratę cennych właściwości mikstury. Co można dodać do wody z cytryną? Świetnie sprawdzi się odrobina cynamonu, imbir (taka mieszanka okazuje się niezastąpiona zimą i późną jesienią, gdy poranki są chłodne, imbir wykazuje bowiem właściwości rozgrzewające) i listki mięty.

Jak długo można pić wodę z cytryną?

Aby móc poczuć dobroczynny wpływ wody z cytryną na organizm, miksturę najlepiej pić rano, na 30 minut przed śniadaniem, przez minimum 2 tygodnie. 

Czy po tym czasie należy zrobić sobie przerwę? Nie. Wodę z cytryną można pić bez ograniczeń. Sok z cytryny, który został rozcieńczony wodą, nie powinien zaszkodzić. Jeżeli jednak organizm zaczyna wysyłać nam sygnały ostrzegawcze, w postaci jakichkolwiek dolegliwości pojawiających się po wypiciu napoju, należy zaprzestać jego przyjmowania. 

Woda z cytryną rano: przeciwwskazania

Należy też podkreślić, że woda z cytryną rano nie jest odpowiednia dla każdego. Kwasy, które są zawarte w soku z cytryny, doprowadzają do demineralizacji szkliwa zębów, przez co stają się one nadwrażliwe na zimno i ciepło, oraz przyspieszają procesy próchnicze. Z tego względu, wody z cytryną powinny unikać osoby, których zęby wykazują ubytki. Co prawda można pić napój przez słomkę, ale nie jest to rozwiązanie skuteczne w 100 proc. Nawet osoby ze zdrowymi zębami powinny z ostrożnością podchodzić do długotrwałego picia mikstury, pamiętając o konieczności umycia zębów po jej spożyciu (najlepiej pastą mineralizującą). 

Wody z cytryną powinni też unikać wszyscy, którzy cierpią na refluks żołądkowo-przełykowy. W przebiegu tego schorzenia, dochodzi do cofania się kwaśnych treści żołądkowych do jamy ustnej, co skutkuje występowaniem piekącego bólu w klatce piersiowej i w przełyku. Cytrusy, jeżeli będą spożywane w nadmiarze, spotęgują ten efekt. 

ELLE MAN POLECA: Wiśniówka: jaka powinna być? Najlepsza nalewka z wiśni na alkoholu [PRZEPISY]

ZOBACZ: Nalewka z rabarbaru: jak ją przygotować? Z czym pić? Jak podawać? [PRZEPISY]

CZYTAJ: Piwo, wino, wódka, whisky: ile mają kalorii? Które alkohole są najbardziej kaloryczne?