Nie ulega wątpliwości, że w ciągu najbliższych kilkunastu lat dobrze nam znany krajobraz motoryzacyjny mocno się zmieni. Większość producentów samochodów już zadeklarowała, że w pewnym momencie przestanie produkować pojazdy z silnikami spalinowymi, zastępując je elektrycznymi. Ta rewolucja nie jest jednak pieśnią przyszłości, bo dzieje się już tu i teraz. Dowodem jest chociażby ostatni ruch BMW, czyli premiera modelu iX. Modelu, który wyraźnie pokazuje, jaką drogę obiera niemiecka marka z myślą o kolejnych latach.

BMW iX – dlaczego warto zwrócić uwagę na ten samochód?

iX nie jest pierwszym „elektrykiem” w gamie BMW, ale jest samochodem przełomowym dla tej marki. To pierwszy SUV w historii BMW, który został od podstaw zaprojektowany z myślą o elektrycznym napędzie. Ma to duże znaczenie, bo te decyzje przekładają się na komfort podróżowania kierowców i pasażerów.

Wystarczy jeden rzut oka na BMW iX, aby przekonać się, że mamy do czynienia z samochodem uosabiającym nowy rozdział stylistyczny w historii marki. Z przodu znajdują się dwie sporych rozmiarów nerki – co prawda nie są one konieczne, bo jednostka elektryczna nie potrzebuje tak dużej ilości powietrza z zewnątrz podczas jazdy jak spalinowa. Nie oznacza to jednak, że atrapa chłodnicy nie pełni żadnej funkcji – umiejscowiono pod nią kamery, radar i inne czujniki odpowiedzialne m.in. za systemy bezpieczeństwa w samochodzie.

Inżynierowie i styliści BMW doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak ważną rolę w samochodzie elektrycznym spełnia aerodynamika. Model iX posiada kilka elementów, które potwierdzają tę tezę – przednie reflektory są płaskie jak nigdy wcześniej, a klamki drzwi znajdują się w jednej linii z drzwiami. Dzięki tym zabiegom BMW iX może się pochwalić współczynnikiem oporu powietrza Cx wynoszącym 0,25 – to najlepszy wynik w klasie. Warto jeszcze wspomnieć o linii dachu iX, która lekko opada w dół w stronę tylnej części samochodu, ale łagodniej, niż ma to miejsce w przypadku chociażby modelu X6.

BMW iX – co znajdziemy w środku?

Gdy samochód jest od podstaw projektowany z myślą o napędzie elektrycznym, to w środku można wygospodarować zdecydowanie więcej miejsca. Akumulatory w iX znajdują się pod podłogą, co z jednej strony obniża środek ciężkości, a z drugiej pozwala stworzyć wnętrze pozbawione tunelu środkowego. Dzięki temu pasażerowie mają zdecydowanie więcej miejsca na nogi, a także przestrzeni do przechowywania różnych przedmiotów, bo w iX znajdziemy dodatkowe schowki.

Deska rozdzielcza również różni się od tych, które znajdziemy w autach spalinowych. Tutaj zdecydowano się postawić na prostotę i funkcjonalność. Wszystkimi funkcjami w samochodzie sterujemy z poziomu dotykowego ekranu o przekątnej 12,3 cala, który rozpoznaje siłę, z jaką się go dotyka i został zintegrowany z zakrzywionym ekranem multimediów o przekątnej 14,9 cala. Kierowca nadal ma do dyspozycji okrągły kontroler na środkowej konsoli, który tym razem został wykonany z prawdziwego kryształu. Dobre wrażenie robi również sześciokątna, zaokrąglona kierownica, a także head-up display z bezramkowym projektorem. O dobre samopoczucie podróżujących dba panoramiczny dach Sky Lounge, o którego poziomie zaciemnienia można zdecydować samodzielnie.

BMW iX – jakie są jego możliwości?

BMW iX jest oferowany w dwóch wariantach. W przypadku xDrive40 otrzymamy jednostkę elektryczną generującą moc 326 koni mechanicznych, 630 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a przyspieszenie do 100 km/h trwa 6,1 sekundy. Maksymalna pojemność akumulatora to 71 kWh, która przekłada się na 425 kilometrów zasięgu. xDrive50 to z kolei 523 koni mechanicznych i 765 Nm maksymalnego momentu obrotowego, przyspieszenie od zera do setki w 4,6 sekund i pojemność akumulatora 105 kWh, co przekłada się na aż do 630 kilometrów zasięgu. Nabywcy tego modelu w ogromnej większości przypadków z pewnością nie będą musieli się obawiać, czy na jednym ładowaniu uda im się dojechać do celu.

Warto też dodać, że BMW iX powstaje w duchu zrównoważonego rozwoju i przy zachowaniu neutralności węglowej. Produkcja BMW jest od 2021 roku neutralna w kwestii emisji CO2, a w rankingu Dow Jones Sustainability Index BMW jest uznawane za najbardziej zrównoważoną firmę motoryzacyjną na świecie. O wcieleniu w życie tej filozofii przekonamy się, gdy bliżej przyjrzymy się modelowi iX. Elektryczne silniki są bowiem produkowane bez użycia tak zwanych metali ziem rzadkich, a poszczególne ich elementy (w tym skrzynia biegów i towarzyszący jej osprzęt) zostały zamknięte w jednej obudowie. Taka kompaktowość przekłada się na wspomnianą wcześniej wydajność.

„Bądź zmianą, której potrzebuje świat” – takie hasło ma kampania promująca model iX. I trzeba przyznać, że biorąc pod uwagę powyższe argumenty, trudno się z tym przesłaniem nie zgodzić. BMW iX to samochód, który ma być punktem odniesienia dla pojazdów, które bawarska marka stworzy w najbliższych latach.