Kim jest Virgil Abloh?

Virgil Abloh miał krawiectwo we krwi już od urodzenia. Fach zapewne odziedziczył po matce, która jako krawcowa szyła i zaopatrywała swoimi pracami mieszkańców Illinois. Jednak dzieciństwo Abloha nie zapowiadało, że zostanie on dyrektorem kreatywnym najważniejszych obecnie domów mody, bowiem ukończył University of Wisconsin-Madison ze stopniem technicznym w dziedzinie inżynierii lądowej. Cztery lata później uzyskał tytuł magistra architektury w rodzinnym mieście. Jak uważa, to właśnie te studia otworzyły mu oczy na modę.

Virgil Abloh podczas pokazu kolekcji Off-white jesień-zima 2019 / fot. ImaxTree

Virgil Abloh - znajomy po fachu

Po ukończeniu studiów Virgil Abloh rozpoczął staż u Fendi. Tam razem z Kanye Westem jako stażyści byli pamiętani przede wszystkim ze świeżego spojrzenia i tworzenia nowych dróg dla marki. Już wtedy ich poczynania zaczynały być śledzone przez największe postaci świata mody. Na współpracę Westa z Ablohem nie trzeba było długo czekać. Kanye mianował aspirującego króla dyrektorem kreatywnym swojej agencji DONDA, a chwile potem dyrektorem artystycznym albumu Watch the Throne. Jednak przełomowym momentem dla Virgila było założenie w 2012 własnej firmy Pyrex Vision. Był to mały butik, który stanowił jedynie zalążek dalszych planów Abloha. Skupował on bowiem flanelowe koszule Ralpha Laurena za 40 dolarów i drukował na nich słowo “Pyrex” oraz liczbę 23, oddając w ten sposób hołd swojemu bohaterowi z dzieciństwa, Michaelowi Jordanowi. Koszule z logo autorskiej marki sprzedawał za 550 dolarów przez rok, później zamknął firmę. Tłumaczył to niechęcią do prowadzenia przedsięwzięcia komercyjnego, zależało mu jedynie na sztuce i artyzmie jego prac.

Virgil Abloh - era Off-white

Rok 2013 był dla Abloha wyjątkowy i zdecydowanie najbardziej odmienił życie projektanta. Otwarcie własnego domu mody jakim jest Off-white było kontynuacją streetwearowej wizji, ale na zdecydowanie większą skalę. Siedziba w Mediolanie została określona przez Abloha jako the gray area between black and white as the color off-white. Rok po założeniu marki wypuścił pierwszą damską kolekcję prezentując ją podczas paryskiego tygodnia mody. Już wtedy został ciepło przyjęty przez świat mody, a jego debiutancka kolekcja została wyróżniona jako finalista nagrody LVMH. Mimo że przegrał z Marques'Almeidą i Jacquemusem to trwale i znacząco zaznaczył swoją obecność wśród liderów. Kolejnym krokiem naprzód dla Off-white było otwarcie po dwóch latach od założenia firmy pierwszego concept store’u w tokijskiej dzielnicy Aoyama. To właśnie stamtąd klienci zabierali ze sobą do domu markowe filiżanki Off-white, a następnie odsprzedawali je na rynku wtórnym. Tak rozpoczęła się era hype’u na Virgila Abloha.


Louis Vuitton wiosna-lato 2019 / fot. instagram @virgilabloh

Virgil Abloh - architekt z zawodu

Kończąc architekturę w Illinois Institute of Technology zaszczepił w sobie fascynację konstrukcją. Swoim pierwszym przedsięwzięciem meblowym pod marką Off-white uczynił kolekcję mebli Grey Area, z która zadebiutował w 2016 roku. W “Grey Area” znajdowały się żelazne krzesła z siatki, ławki i stoły ze skórzanymi poduszkami i marmurowymi blatami Carrara. Następstwem dla tej kolekcji okazała się kooperacja z Ikea, szwedzkim gigantem w dziedzinie meblarstwa. Produkty z tej niecodziennej współpracy będzie można zakupić w tym roku.

Virgil Abloh podczas pokazu kolekcji Off-white jesień-zima 2019 / fot. ImaxTree

Ogłoszenie wspólnej wystawy z Takashi Murakami w Gagosian Gallery, otwarcie butiku Off-white w Nowym Jorku oraz zdobycie nagrody British Fashion Award w kategorii Urban Luxe Brand to był jedynie początek tego, co miał przynieść dla Abloha 2017 rok. Bowiem największym sukcesem okazała się kolaboracja z Nike i wypuszczenie kolekcji The Ten. Ideą The Ten było rozpowszechnienie wizji projektanta i podzielenie się nią z szerszym gronem odbiorców. Przy współpracy powstało 10 interpretacji najbardziej rozpoznawalnych modeli sneakersów od Nike. Wszystkie z charakterystycznym tagiem przy sznurówkach, napisem w cudzysłowie i w podobnej, nawiązującej do projektów Abloha stylistyce. To one stanowiły punkt zwrotny w karierze projektanta i zapewniły mu jeszcze większy rozgłos. Marka Off-white stała się rozpoznawalna, a pokazy nowych kolekcji najbardziej wyczekiwanymi widowiskami podczas tygodni mody.

Virgil Abloh - streetwear po francusku

Gdy świat obiegła wiadomość, że Virgil Abloh zostaje mianowany dyrektorem artystycznym męskich kolekcji Louis Vuitton, wielbiciele francuskiego domu mody zadrżeli. Wysokie oczekiwania wobec nowego dyrektora były uwarunkowane tym, że dotychczas pieczę nad męskimi kolekcjami sprawował mentor Abloha, Kim Jones. Jones nie tylko zrewolucjonizował męskie kolekcje LV, ale jako pierwszy w historii marki wprowadził do nich elementy streetwearu. Przechodząc do Diora zostawił za sobą wysoko postawioną poprzeczkę dla swojego następcy. Ten z kolei zadeklarował, że dziedzictwo i twórcza integralność domu są dla niego kluczowymi wartościami, jakimi będzie się kierować przy projektach. Pierwszy w wykonaniu Abloha pokaz kolekcji wiosna-lato 2019 głęboko zapadł wszystkim w pamięć. Na tęczowym dywanie przodowały białe total looki z kilkoma beżowymi i szarymi akcentami. Wśród sylwetek znaleźć mogliśmy także kolorowe dodatki. Bo to właśnie one od zawsze stanowiły główny segment u Louis Vuitton. Pokusa przygotowania kufra o streetwearowym charakterze okazała się nieodparta. Virgil nie tylko stworzył je z innych materiałów, ale także nadał im całkowicie nową formę. Za nami już dwie kolekcje projektanta dla domu mody z tradycjami - na wybiegu widzieliśmy je zarówno w metalicznym, jak i świecącym w ciemności wydaniu.

Louis Vuitton wiosna-lato 2019 / fot. ImaxTree

Virgil Abloh zdecydowanie zawojował współczesny świat mody. Sam stał się marką rozpoznawalną, a swoje projekty uczynił jednymi z obecnie najbardziej pożądanych na rynku. Jego kolekcje nie tylko stanowią odejście od tradycji, ale także wprowadzenie innowacji, które tak bardzo są nam dzisiaj potrzebne. Jak długo będzie wiódł triumf? To pokaże jedynie czas.