Przyglądając się efektom prac firm odpowiedzialnych za tworzenie wzorów piłkarskich koszulek można dojść do wniosku, że większość z nich postępuje według określonego schematu. Design domowego stroju zazwyczaj jest sztywno ustalony – Chelsea gra w białych koszulkach, Milan w czerwono-czarnych, a Liverpool w czerwonych. W jego przypadku wprowadzanie jakichkolwiek zmian jest niemile widziane, bo może być odebrane jako zamach na tradycję. Nieco większa dowolność panuje w przypadku strojów wyjazdowych, choć i tu dobrze jest nawiązać do historii klubu. Jeśli zaś chodzi o trzecie stroje, to tutaj projektanci mają możliwość rozwinięcia skrzydeł. Niestety, jak się okazuje, nawet tu nie można całkowicie dać upustu swojej kreatywności, o czym świadczy przykład Ajaxu.

Trzy ptaszki na koszulce

Aktualny mistrz Holandii zaprezentował niedawno trzeci komplet strojów, który został stworzony przez Adidasa. Koszulki zdecydowanie mogą się podobać – producent postawił na czerń oraz akcenty w kolorach zielonym, żółtym i czerwonym. Skojarzenia z muzyką reggae nie są tu przypadkowe – Adidas chciał w ten sposób oddać hołd Bobowi Marleyowi, którego utwory są często śpiewane na trybunach stadionu imienia Johana Cruijffa. Fani Ajaxu szczególną estymą darzą piosenkę „Three Little Birds” i odniesienie do niej znalazło się na koszulce w formie aplikacji z trzema ptaszkami na górnej części tyłu koszulki.

UEFA nakazuje zmianę

Okazało się jednak, że taki akcent – który zdecydowanie przypadł do gustu kibicom Ajaxu – nie jest mile widziany przez UEFĘ. Okazuje się bowiem, że w przepisach dotyczących wyglądu strojów znajduje się punkt, który mówi o tym, że w tym konkretnym miejscu na koszulce może się znaleźć wyłącznie logo klubu, sponsora technicznego lub tego, który reklamuje się na rękawie. Trzy ptaszki nie należą do żadnej z wymienionych kategorii, dlatego koniecznie było wprowadzenie szybkiej modyfikacji. Piłkarze Ajaxu w meczu przeciwko PEC Zwolle założyli trzeci komplet strojów, ale wspomniany motyw został z koszulek usunięty.

Pomimo niezgodności z przepisami UEFA, trzeci strój inspirowany Bobem Marleyem okazał się niezwykle popularny. Menno Geelen, menedżer ds. marketingu klubu Ajax, powiedział, że „sprzedał się co najmniej cztery razy lepiej niż jakakolwiek inna koszulka Ajaxu”.