Chroń głowę najlepiej jak umiesz

Wybór ubioru na motocykl zaczynamy naturalnie od kasku. Warto o to zadbać nie tylko dlatego, że kask jest obowiązkowy, ale również dlatego, że nie każdy kask pasuje do każdego motocykla czy skutera. Wybór modeli jest ogromny i tylko budżet jest w stanie ostudzić nasze zapędy. Niezbędne wymagania to atest bezpieczeństwa ECE, z którym legalnie można poruszać się po drogach Unii Europejskiej. Większość tanich kasków ze sklepów wysyłkowych nie posiada go lub jest on, mówiąc delikatnie, wątpliwego pochodzenia, dlatego należy ich unikać. Nie twierdzę, że wszystkie produkty z najniższej półki cenowej są złe, ale wierzcie, że zdarzają się produkty, które trudno nawet nazwać kaskiem. Czy jest zatem granica cenowa, po przekroczeniu której możemy czuć się bezpiecznie i komfortowo? Mówi się, że 400 złotych powinno wystarczyć, by zapewnić sobie wybór, natomiast górna granica tutaj praktycznie nie istnieje.

Prócz wymagań dotyczących bezpieczeństwa, uwagę należy zwrócić również na rozmiar, wagę, wyciszenie i wyposażenie kasku. Odpowiednie dopasowanie kasku jest podstawą bezpiecznego przemieszczania się i nie wyobrażam sobie, by kupić kask jedynie na podstawie zdjęcia w sklepie internetowym. By być w pełni zadowolonym z zakupu należy wybrać się do sklepu motocyklowego, choćby w celu przymierzenia go na własnej głowie. Często rozmiar głowy może być zgodny, ale kształt kasku może nie być odpowiedni dla każdej czaszki… Różnimy się przecież i producenci o tym wiedzą.

W kasku na skuter jego waga nie ma większego znaczenia, gdyż zwykle jednośladem nie robi się dużych odległości. Ważne, by był dobrze dopasowany do naszej głowy i zapewniał swobodne ruchy, a także widoczność na boki. Powinien mieć dobrą wentylację, bo częste postoje na światłach mogą spowodować częste parowanie szyby od wewnątrz. Najmodniejsze i najpraktyczniejsze do miasta są kaski otwarte. Przy wyborze należy skupić się na odpowiedniej długości szyby oraz blendzie, czyli wbudowanych „okularach przeciwsłonecznych”. Jeśli dysponujemy większym budżetem, warto się również rozejrzeć za różnymi stylowymi malowaniami, które sprawią, że będziemy rozpoznawalni na drodze.  

Wybierając ochronę do motocykla turystycznego warto zwrócić uwagę na kask szczękowy z otwieraną dolną częścią oraz blendą. W przypadku długich podróży waga kasku odgrywa kluczową rolę, bo kilkugodzinną jazdę w ciężkim hełmie z pewnością odczuje nasza szyja.

Do motocykli sportowych i nakedów dobrze sprawdzają się sportowe kaski o niskiej masie. Takie kaski charakteryzują się brakiem blendy w celu maksymalnej poprawy wytrzymałości skorupy, blendę można spokojnie zastąpić przeciwsłoneczną lub foto-chromatyczną szybą dopasowującą zaciemnienie do warunków słonecznych. Największą zaletą sportowych kasków jest rozbudowany system wentylacji, ale nie można zapomnieć o zapięciu typu DD.

Rękawice to ciepło i dobry chwyt

Po wyborze kasku należy skupić się na kurtce i rękawicach. Tutaj również wszystko zależy od jednośladu jakim chcemy się poruszać oraz budżetu. Podróżować można już w najprostszym komplecie ochraniaczy popularnie nazywanym zbroją oraz rękawicach z podstawowymi ochraniaczami. Jednak w szafie motocyklowej znaleźć może się znacznie więcej. 

Kierowcy skuterów często decydują się na skórzane kurtki z ochraniaczami na łokciach i barkach lub bluzy motocyklowe wyglądające na zupełnie cywilne ciuchy, jednak wyposażone w komplet zabezpieczeń. Krótkie rękawice skórzane lub tekstylne idealnie pasują do takiego zestawienia. 

Turystyka motocyklowa proponuje całe komplety kurtek ze spodniami oraz dedykowane rękawice, wszystko w jednym stylu kolorystycznym. W ich przypadku liczy się standardowy komplet ochraniaczy oraz kieszeń na ochraniacz na plecy w kurtce, warto go dokupić by zadbać o własne bezpieczeństwo. W następnej kolejności liczy się odporność na wodę, otwierana i zamykana wentylacja oraz ilość kieszeni. Spodnie powinny zawierać ochraniacze na kolanach i biodrach.

W przypadku rękawic ochraniacze oraz wytrzymałość materiałów, z jakich zostały zrobione jest bardzo ważna. Przydatne na długich odcinkach i w deszczowych warunkach mogą być wycieraczki wszyte w rękawice, dzięki którym można znacznie poprawić widoczność. Przemyślcie decyzję o wyborze rękawic z dłuższymi mankietami, w których zmieszczą się rękawy kurtki. Zapewni to komfort termiczny w każdych warunkach, a powietrze nie będzie dostawać się pod kurtkę.

Chrońmy to, co w spodniach najważniejsze

Niezwykle ciekawą propozycją wydają się dżinsy motocyklowe, wyglądające często jak zupełnie zwykłe spodnie. Na ich wyposażeniu są ochraniacze kolanowe oraz biodrowe. Kurtki motocyklowe pasujące do takich zestawów to tekstylne okrycia o dużej ilości wentylacji oraz komplecie ochraniaczy. Rękawice powinny jednak pozostać skórzane i wyposażane w dużą ilość wentylacji oraz ochraniaczy.

Superbohater na dwóch kołach

Motocykliści dosiadający sportowe maszyny powinni być ubrani w całościowe skórzane komplety. Producenci proponują kombinezony jedno- lub dwuczęściowe. W tym przypadku bezpieczeństwo jest najważniejsze i moda schodzi tu na drugi plan, choć producenci proponują klientom niezwykle atrakcyjne i kolorowe komplety dostosowane designem do konkretnych modeli maszyn wyścigowych. Skóra na całej powierzchni stroju służy jak największej odporności na ścieranie. Zestaw ochraniaczy uzupełniony został również o ochronę żeber, pleców i szyi. Ochraniacze na barkach i łokciach są w tych kurtkach znacznie bardziej rozbudowane niż w zwykłych konstrukcjach. Spodnie wyposażone są w „slajdery” umieszczone poniżej wysokości kolan. Służą one do „mierzenia” odległości motocykla od asfaltu w szybko pokonywanych zakrętach. Najbardziej zaawansowane konstrukcje wyposażone są w specjalny pneumatyczny mechanizm, który w przypadku wywrotki pompuje kombinezon jak poduszkę powietrzną, dając kierowcy szansę na wyjście cało z opresji. To technologia żywcem wzięta z wyścigów Moto GP i ta, to prawda, jest droga. Ale czy jest jakaś cena ludzkiego życia?

Daj mi nogę…

Buty motocyklowe pozwalają na zachowanie skóry na kostkach oraz zapewniają komfort termiczny. Poprawiają również znacznie pewność w utrzymaniu się na jednośladzie. Warto rozważyć zakup modeli nieco wyższych, zakrywających kostki.

Także skuter jest pojazdem, w przypadku którego warto wyposażyć się w buty motocyklowe. Mimo, że nogi nie uczestniczą w prowadzeniu pojazdu, należy je chronić przed kontaktem z asfaltem, czy innymi pojazdami. Producenci polecają specjalne serie butów wysokich zapewniających komfort i ochronę. Są także bardzo modne, a wiele z nich wygląda jak zwykle, codzienne obuwie.

Na dalekie wyprawy warto zaopatrzyć się w turystyczne buty zapewniające wygodę poruszania się również po zejściu z motocykla. Zazwyczaj są one wysokie by zapewnić maksymalny poziom bezpieczeństwa oraz znakomitą wentylację tak przydatną w długich trasach, jednak pozwalają na swobodne zwiedzanie mijanych miejscowości.

Sportowe buty skórzane o maksymalnym poziomie bezpieczeństwa zazwyczaj charakteryzują się słabszą wentylacją. Takie buty są niezbędnym dopełnieniem skórzanego kompletu motocyklisty i ich zadaniem jest nie tylko chronić, lecz także zapewnić precyzję zmiany biegów i trzymanie w siodle.

Wybór jest ogromny, ale to nie moda jest najważniejsza, a bezpieczeństwo i komfort – słowa, które w przypadku jazdy motocyklem mogą być używane zamiennie i doskonale się uzupełniają. Nie ma nic gorszego od cisnącego w brodę, parującego kasku, czy uwierających i ciasnych spodni, dlatego w przypadku ubrań na motocykl wydawajmy pieniądze z rozwagą. Tylko w wygodnym i bezpiecznym ubraniu będziemy mogli czerpać pełną przyjemność z jazdy na dwóch kółkach. A przecież o to w tej przygodzie chodzi, prawda?

ZOBACZ: Suzuki GSX-S 125 - w mieście mu do twarzy [MOTO PIĄTEK]

CZYTAJ TEŻ: Piaggio MP3 300 – trzy koła, dwa miejsca i mnóstwo zabawy, czyli włoski sposób na miejskie korki [MOTO PIĄTEK]

WIĘCEJ O MOTOCYKLACH: Aprilia RS125 - Czysta fizyka, czysta przyjemność