Aukcja Phillipsa „The Geneva Watch Auction: Nine”, na której będzie można wygrać Rolexa Daytonę z osobistą inskrypcją Senny, odbędzie się w dniach 11-12 maja w hotelu La Reserve w Genewie. Do czasomierza zostanie dołączony również kask F1 z podpisem kierowcy. Kask datowany jest na 1988 rok, co bez wątpienia dodaje mu wartości.

Zegarek z rzadkim, tzw. „pływającym cyferblatem”, bezelem (okrągłym pierścieniem) Mark 1, o numerze referencyjnym 16528, to najwcześniejsza wersja pierwszej złotej Daytony z automatycznym naciągiem. Można na niej znaleźć napis „A Angelo da Ayrton 1978”, czyli „Dla Angelo od Ayrtona”. Wymieniony rok był znaczącym momentem dla wybitnego kierowcy F1, bo to właśnie wtedy został „odkryty” przez Angelo Parrillę, który zabrał go do Włoch, by wziął udział w Kartingowych Mistrzostwach Świata.

Jak zauważa Phillips: „Ten czasomierz to coś więcej niż zegarmistrzostwo – to część wyjątkowej historii ikonicznego zegarka, sportu, z którym Daytona jest utożsamiana, a także kierowcy uznawanego za jednego z najlepszych w historii”.

Warto wspomnieć, że rzeczy związane z Ayrtonem Senną są niezwykle cenne dla kolekcjonerów. Ostatnio kask Brazylijczyka z 1990 roku sprzedał się na jeden z aukcji za 168 tys. dolarów, co ustanowiło nowy rekord, jeśli chodzi o ten segment. Poprzedni rekord również należał do kasku Senny – ten pochodzący z 1991 roku sprzedał się za 97 tys. dolarów w 2012 roku.

Ayrton Senna – kim był?

Urodzony w 1960 roku brazylijski kierowca wyścigowy był trzykrotnym mistrzem świata Formuły 1. Za życia Wystartował w stu sześćdziesięciu grand prix, zdobył 610 punktów, osiemdziesiąt jeden razy stawał na podium, z czego czterdzieści jeden razy na najwyższym jego stopniu. Sześćdziesiąt pięć razy zdobył pole position. Jeździł w zespołach Toleman, Lotus, McLaren i Williams.

Niestety jego wspaniałą karierę przerwał śmiertelny wypadek podczas Grand Prix San Marino z 1994 roku. Obrażenia, których doznał, spowodowało przednie prawe koło, które oderwało się od bolidu w chwili uderzenia w ścianę. Elementy zawieszenia wciąż przymocowane do koła uderzyły Sennę w głowę, przebijając wizjer kasku i powodując uraz czaszki. Wielu ekspertów i kierowców uznaje go wręcz za najlepszego kierowcę F1 wszech czasów.