Sama nazwa Movember to nic innego jak zbitka angielskich słów moustache (wąsy) i November (listopad). Inicjatywa została zainaugurowana w 2003 roku w australijskim Melbourne. Pewna grupa mężczyzn rozpoczęła zorganizowała wydarzenie, podczas którego 30 mężczyzn zapuszczało wąsy przez 30 dni w celu podniesienia świadomości społecznej na temat problemów zdrowotnych mężczyzn, przede wszystkim raka prostaty i jąder. Ta grupa przekształciła się później w Fundację Movember.

Pomysłodawcy słusznie wyszli z założenia, że wąsy, które nie są przecież obecnie zbyt często spotykanym elementem wizerunku u mężczyzn, przyciągną uwagę otoczenia. I tak się stało. Przez zachęcanie mężczyzn do uczestnictwa w akcji Fundacja Movember ma nadzieję osiągnąć wzrost liczby wczesnych wykryć, diagnoz oraz efektywnych kuracji raka. Poza tym Movember ma przekonać mężczyzn do tego, by poznali historię zachorowań na raka w swojej rodzinie i prowadzili zdrowszy tryb życia.

To zachęcanie jest naprawdę ważne. Szacuje się, że co 3 mężczyzna w wieku od 50 do 80 lat oraz 80 proc. mężczyzn po 80 roku życia zachoruje na raka prostaty. Ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem i dotyczy mężczyzn po 45. roku życia. Nowotwór ten zajmuje 4. miejsce pod względem śmiertelności na świecie. Z kolei rak jara atakuje głównie ludzi młodych przed 40. rokiem życia. W ciągu ostatnich czterech dekad zaobserwowano podwojenie liczby zachorowań na niego. Wcześnie wykryty rak jądra jest dzisiaj niemal w 100 proc. uleczalny.  Movember naświetla problemy, na temat których wiedza wciąż pozostaje niewielka.

ZOBACZ TEŻ: Ile wiesz o akcji Movember? [QUIZ]

Movember bardzo szybko zaczęło zyskiwać rozgłos i już w 2007 roku akcja była organizowana nie tylko w Australii i Nowej Zelandii, ale także w Irlandii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Czechach, Danii, Salwadorze, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Izraelu, Południowej Afryce i na Tajwanie. W 2012 roku „Global Journal” zaliczył Movember do listy stu największych organizacji pozarządowych. W akcję szybko zaangażowali się sportowcy, w tym zawodnicy rugby i hokeja.

Movember w Polsce

Akcja Movember odbywa się również w Polsce. Tworzona jest przez Fundację Kapitan Światełko. W 2014 roku dzięki fundacji po raz pierwszy zorganizowano edukacyjne spotkania w Polsce, a w rok później Movember Polska był już serią spotkań i prelekcji.

„Od samego początku robimy Movember po swojemu, koncentrując się na niecodziennej komunikacji i realizacji badań. Pokazujemy, że raka nie warto się bać. Warto za to się badać, żeby zadbać o swoje zdrowie. Jeśli jakiś mężczyzna ma opory przed rozebraniem się na kilka minut u lekarza, niech spojrzy na naszych ambasadorów. Oni rozebrali się, żeby namówić całą Polskę do zainteresowania się męskim zdrowiem” – powiedział w jednym z wywiadów Jakub Kajdaniuk z Fundacji Kapitan Światełko.

Już w 2016 roku zostały zorganizowane bezpłatne badania USG dla mężczyzn w całym kraju. Dzięki wsparciu Nationale-Nederlanden, Affidea Polska i Marco udało się przebadać blisko 1300 mężczyzn, wykrywając 16 przypadków nowotworów jąder i blisko 30 innych schorzeń. Dzięki zaangażowaniu Kliniki Nova ambasadorami akcji zostali siatkarze Mistrza Polski, drużyna ZAKSA Kędzierzyn-Koźle. W kolejnych latach dzięki współpracy z Nationale-Nederlanden kampania rozrosła się i umożliwiła w roku 2018 wykrycie 33 przypadków zmian nowotworowych. 

Movember 2019: działania ELLE MAN

W 2019 roku w ramach kampanii Movember Polska po raz kolejny będzie można zrealizować bezpłatnie podstawowe badania USG i PSA. Tegoroczną akcję wspierają Nationale-Nederlanden, Bayer i Fluor. W akcję zaangażowali się m.in. Cyber Marian, Michał Pałubski, Juan Zumieta (brązowy medalistę tegorocznych mistrzostw świata w streetliftingu) oraz Michał Bańka z kanału „Baniak Baniaka”. Warto wspomnieć, że w sklepach Cupsell.pl, Takapara.com oraz Kubota można nabyć skarpetki, majtki i klapki. Ich zakup wspiera kampanię Movember Polska.

Także ELLE MAN zaangażował się w akcję Movember. Efekty tego można m.in. zobaczyć na naszym Instagramie, gdzie wrzucamy fotografie gości, którzy przybyli na imprezę z okazji jesiennego wydania numeru magazynu. Na zdjęciach widzimy chociażby pozującego Macieja Musiałowskiego, Mateusza Gesslera, Rafała Maślaka oraz Rafała Jonkisza. Niebawem opublikujemy całą galerię z tym związaną. 

Movember to jedna z tych inicjatyw, które udowadniają, jak istotne jest podnoszenie świadomości społeczeństwa na temat chorób, które dotykają co raz więcej osób.