Jak wybrać sprzęt do ćwiczeń w domu?

Domowy sprzęt do ćwiczeń nie musi zajmować wiele miejsca. Zanim wybierzemy się na zakupy, warto odpowiedzieć sobie na pytanie - jak dużą przestrzeń możemy poświęcić na zaaranżowanie domowej sali treningowej? Kolejną kwestią, którą trzeba ustalić jeszcze przed zakupem to intensywności treningów. Zamierzasz trenować okazjonalnie, czy zależy ci na kompleksowym podejściu do tego tematu? Planujesz treningi cardio lub interwałowe? A może chcesz zbudować imponującą muskulaturę? I w końcu - ile środków jesteś w stanie przeznaczyć na zakup akcesoriów do ćwiczeń?

Odpowiedzi na te pytania mają fundamentalne znaczenie, bo tylko dobrze dobrane urządzenia do planów i oczekiwań sprawią, że poczujemy się w domowej siłowni równie dobrze, co w dużym ośrodku treningowym.

Sprzęt cardio do domu

Jaki sprzęt do ćwiczeń w domu będzie odpowiedni dla osób, które planują wykonywanie treningów cardio? W tym temacie, wybór jest bardzo duży. Jedną z największych zalet ćwiczeń tlenowych jest fakt, że można je wykonywać przy pomocy niemal dowolnego przyrządu. Bardzo dobrze sprawdzi się zwykła skakanka lub guma do ćwiczeń, ale jeżeli myślisz o poważnych treningach, angażujących więcej partii mięśniowych, powinieneś przyjrzeć się rynkowej ofercie przeznaczonych do tego celu maszyn.

Zacznijmy od najprostsze, czyli roweru treningowego. Jest niedrogi (dotyczy to zwłaszcza podstawowych modeli), nie wymaga dużo przestrzeni, a także stwarza niewielkie ryzyko wystąpienia kontuzji i skutecznie angażuje do pracy mięśnie nóg. 

Inna propozycja to orbitrek, czyli rower eliptyczny. Jego niepodważalną zaletą jest fakt, że z pomocą takiego urządzenia może ćwiczyć każdy, bez względu na wiek czy kondycję fizyczną. Orbitrek wymusza wykonywanie ruchów w anatomicznej płaszczyźnie, dlatego obciąża stawy tylko w minimalnym stopniu i ogranicza ryzyko wystąpienia urazu. Taka maszyna wymaga jednak nieco większej przestrzeni.

Największym i najdroższym przyrządem, który z powodzeniem można wykorzystać do treningu cardio, jest bieżnia mechaniczna. To propozycja idealna dla osób, które nie wyobrażają sobie dnia bez solidnej przebieżki. Bieżnia skutecznie poprawia wydolność organizmu. Trzeba jednak pamiętać, że w tym przypadku, trening znacząco obciąża stawy i kręgosłup. O ile w przypadku wcześniej wymienionych maszyn, nie trzeba ponosić dodatkowych kosztów, to chcąc biegać na bieżni nie obejdzie się bez zakupu dedykowanego do takich treningów obuwia.  

Sprzęt do ćwiczeń nóg w domu

Każde z wymienionych wyżej urządzeń całkiem skutecznie angażuje mięśnie nóg, ale jeżeli zależy nam na solidnym rozwijaniu tych partii mięśniowych, warto wyposażyć swoją domową salę treningową w dedykowane do tego celu maszyny i akcesoria. 

Najbardziej podstawowymi akcesoriami są taśmy oporowe, które umożliwiają wykonywanie wielu ćwiczeń, rozwijających dolne partie mięśni. Niezwykle przydatny okaże się też step o regulowanej wysokości.

Kolejne akcesoria, które będą pomocne w takim treningu to sztangielki. Z ich pomocą można wykonywać cały zestaw ćwiczeń na nogi, od wykroków, przez przysiady, po wznosy bioder. Warto dołączyć je do domowego wyposażenia, ponieważ mogą być wykorzystane także do pracy nad innymi grupami mięśni, a ich obciążenie może być użyte na wielu maszynach.

Skoro o maszynach mowa – w sklepach ze sprzętem sportowym nie brakuje urządzeń dedykowanych rozwijaniu łydek, ud i pośladków. Umożliwiają wykonywanie ćwiczeń izolowanych, czyli skupionych wyłącznie na tej jednej partii mięśni. Niestety, często urządzenia te są drogie i wymagają dużo przestrzeni. Alternatywą dla nich jest dwustronnie regulowana (z regulacją siedziska i oparcia) ławka treningowa, wyposażona w prasę do treningu nóg. To kolejny uniwersalny przyrząd, który okaże się niezastąpiony w wielu ćwiczeniach.

Sprzęt do ćwiczeń brzucha w domu

Jaki sprzęt do ćwiczeń w domu można polecić osobom, chcącym wypracować "sześciopak"? Wspomniana wyżej dwustronnie regulowana ławka nada się do tego idealnie. Odpowiednio skomponowany zestaw ćwiczeń rozwinie mięśnie dolne, górne i skośne brzucha.

Inna propozycja to maszyny typu Crunch, które skutecznie wykorzystują ciężar ciała osoby ćwiczącej, a poza mięśniami brzucha, angażują też mięśnie obręczy barkowej, pleców i nóg. To bardzo uniwersalna maszyna, która z pewnością przyda się w każdej domowej siłowni.

Dobrze sprawdzi się też specjalna "kołyska", wymuszająca prawidłową postawę i zakres ruchów w trakcie wykonywania brzuszków. Inny przyrząd, którym można się posiłkować w treningu mięśni brzucha, to ekspander lub taśma oporowa.  

Sprzęt do ćwiczeń rąk w domu

Najlepszym wyborem będzie uniwersalna ławeczka i sztangielki. Mając je do dyspozycji, będziesz mógł pracować nad mięśniami przedramion, bicepsami, tricepsami i barkami. Dla zwiększenia efektywności, warto dokupić też modlitewnik, który skutecznie izoluje mięsień dwugłowy ramienia. 

Kolejne akcesorium, które docenisz przede wszystkim podczas wykonywania ćwiczeń na triceps (ale nie tylko), to łamany gryf. W trakcie treningu, możesz wykorzystać obciążenie ze sztangielek, więc zakup dodatkowych talerzy nie jest konieczny.

Dobrym narzędziem do rozwijania mięśni rąk są także kettlebells. Ten przyrząd przypomina nieco kulę z doczepionym uchwytem. Niepodważalną zaletą takiego sprzętu jest fakt, że środek ciężkości jest zmienny, co wymusza nieustanne balansowanie i w rezultacie - poprawia efektywność. Trzeba jednak wspomnieć, że tak samo jak hantle, kettlebells charakteryzują się stałym ciężarem.

Wielofunkcyjne urządzenie do ćwiczeń w domu

Dla osób, które chcą pracować nad swoją sylwetką w zaciszu własnych czterech ścian, najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem będzie przyrząd wielofunkcyjny, nazywany też atlasem. Rozbudowane maszyny umożliwiają przeprowadzenie kompleksowego treningu, który nie pominie żadnej partii mięśni. Atlasy nadają się zarówno dla osób początkujących, jak i zaawansowanych, mówimy tu zatem o sprzęcie, który posłuży nam przez wiele lat.  

CZYTAJ TEŻ: Narzekasz na kręgosłup? Zobacz, jakie ćwiczenia pomogą ci wzmocnić mięśnie pleców

ZOBACZ: Ćwiczenia na orbitreku: jak ćwiczyć, żeby schudnąć?

ELLE MAN POLECA: Jak zacząć ćwiczyć na siłowni? Jak wystartować, co robić i jak powinien wyglądać pierwszy trening?