Firma KPMG swój raport dotyczący rynku dóbr luksusowych w naszym kraju przygotowała już po raz jedenasty. Warto zaznaczyć, że twórcy raportu za dobra luksusowe uznają te produkty i usługi, które są opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę) nabierają luksusowego charakteru.

Jak wyglądał rynek dóbr luksusowych w Polsce w 2020 roku?

Jak nietrudno się domyślić, koronawirus odcisnął swoje piętno na konsumpcji szeroko pojętych dóbr luksusowych, choć nie aż tak mocno, jak można by się spodziewać. W porównaniu z 2019 rokiem ten segment rynku zmalał o 4,9%, czyli o 24 miliardy złotych. Recesja w relatywnie niewielkim stopniu dotknęła producentów luksusowych samochodów (ich sprzedaż była mniejsza o 1,6%), ale w przypadku luksusowych hoteli i SPA było zgoła inaczej. Wprowadzone obostrzenia sprawiły, że sektor ten skurczył się o aż 50,1%. Ucierpieli też producenci (oraz powiązani z nimi przedsiębiorcy) z segmentu biżuterii i zegarków oraz odzieży i akcesoriów, który zanotowali rok gorszy o odpowiednio 31,4% i 19,9%.

Samochody luksusowe - które cieszyły się największym zainteresowaniem w 2020 roku?

Segment samochodów luksusowych i premium to największa część całego rynku tego typu dóbr - jego wartość w 2020 roku wyniosła 16,3 miliarda złotych. Wydaje się on być względnie odporny na sytuację pandemiczną - w całym 2020 roku zarejestrowano w Polsce o 4,8% mniej pojazdów takich marek. Jeśli chodzi o pojazdy sklasyfikowane jako premium, to klienci sięgali głównie po modele popularnych niemieckich producentów. W 2020 roku zarejestrowano 19,2 tysiące nowych Mercedesów, 18,3 tysiące BMW i 15,6 tysięcy Audi. Dalsze miejsca w zestawieniu zajęły Volvo (10,9 tysięcy), Lexus (4,4 tysiące) oraz Mini (2,1 tysięcy). Najwyższą dynamikę wzrostu odnotowała natomiast marka Tesla, której pojazdów w Polsce zarejestrowano w całym roku 158 sztuk – więcej o 68,1% w porównaniu do 2019 roku.

Ciekawie wygląda sytuacja wśród marek luksusowych. Liderem sprzedaży w tym segmencie został Bentley - zarejestrowano 58 nowych samochodów tej marki. Na drugim miejscu uplasowało się Lamborghini (53 samochody), a na trzecim Maserati (38 sztuk). Kolejne pozycje należą do Ferrari (31), Rolls-Royce’a (12) i McLarena (9).

Ulubiony alkohol z wyższej półki? Whisky

Raport KPMG skupia się również na rynku luksusowych alkoholi. W Polsce jest on zdominowany przez trunki wysokoprocentowe - stanowią one 75% całości. Sięgający po nie Polacy zdecydowanie gustują w whisky (lub whiskey) - to aż 87,6% segmentu luksusowych napojów spirytusowych. Za 4,5% odpowiadają koniaki i brandy, inne alkohole wysokoprocentowe – za 7,9%. Eksperci przewidują, że w kolejnych latach whisky jeszcze bardziej umocni swoją pozycję w naszym kraju - wzrost ma wynieść ponad 6%.

Alkohole należą do najbardziej osiągalnych dla konsumentów dóbr luksusowych, z uwagi na cenę czy dystrybucję. W czasach lockdownu klienci degustują dobre alkohole w swoich domach. Z tego też względu jako firma zaopatrująca zarówno sklepy, jak i rynek HoReCA, nie odczuliśmy silnego wpływu pandemii (...) Do tej pory obserwowaliśmy trend, który był szczególnie widoczny na rynku whisky: konsumenci zgłębiają historie marek, poszukują nowych doznań i smaków. Część z klientów przechodzi od tańszych odmian blended whisky do segmentu premium i single malts. Część zamienia whisky premium na de luxe. Ten sam trend obecnie staje się widoczny w kategoriach rumów czy ginów. Dlatego spodziewamy się, że rynek alkoholi de luxe będzie się rozwijał dynamicznie także w kolejnych miesiącach i latach.

powiedział Łukasz Piwowarczyk - Head of On Trade and Reserve Poland, DIAGEO.