Robert Kubica urodził się 7 grudnia 1984 roku w Krakowie. Już od najmłodszych lat przejawiał żywe zainteresowanie rywalizacją za kierownicą samochodu – w wieku 4 lat udało mu się namówić rodziców na zakup miniaturowego auta, napędzanego silnikiem spalinowym. Mały Kubica zaczynał od slalomów między ustawionymi przeszkodami. Opanowanie techniki jazdy przychodziło mu z tak dużą łatwością, że rozwój w kierunku jazdy sportowej okazał się naturalnym etapem jego dorastania.

Robert Kubica: początki kariery

Robert Kubica, podobnie jak większość profesjonalnych kierowców, rozpoczął swoją przygodę ze sportem motorowym od kartingu. Starty w dyscyplinie, stanowiącej przedsionek prawdziwego ścigania, zaczęły się w jego przypadku w wieku 6 lat. Kubica zadebiutował podczas zawodów w Poznaniu, które ukończył na 1. miejscu. Kolejne 3 lata startów w kraju przyniosły mu aż 6 tytułów mistrzowskich, w różnych kategoriach wiekowych.

Jako 13-latek Kubica wyjechał do Włoch, by tam rozwijać wciąż jeszcze raczkującą karierę kierowcy wyścigowego. Po 4 rundach debiutanckiego sezonu udało mu się podpisać kontrakt z zespołem CRG. Ze wsparciem profesjonalnego teamu w 1998 roku zatriumfował w całym cyklu wyścigowym – Robert Kubica wywalczył tytuł Mistrza Włoch Juniorów i Wicemistrza Europy Juniorów.  

W 2000 roku, Kubica rozpoczął starty w kategorii wiekowej senior. Cykl Mistrzostw Świata i Mistrzostw Europy udało mu się ukończyć na 4. pozycji. Dla Polaka był to początek poważnej kariery wyścigowej.

W 2001 roku Kubica startował w Europejskim Pucharze Formuły Renault 2000, w barwach teamu EC Motorsport. Rok później, już jako kierowca programu rozwojowego Renault Driver Development, startował w europejskiej Formule 2000 i dwukrotnie zajął miejsce na podium – na Mangu-Cours (2 miejsce) i na Scandinavian Raceway (3 miejsce).

W kolejnym sezonie, polski kierowca startował w Formule 3. W 2005 roku Kubica przeszedł do Formuły Renault 3.5. 2 października podczas wyścigu na Estoril zapewnił sobie tytuł mistrzowski World Series by Renault. Ten imponujący sukces stanowił dla niego bilet wstępu do ścigania na najwyższym poziomie.

Robert Kubica: starty w Formule 1 i w rajdach samochodowych

Już we wrześniu 2005 roku Kubica został zaproszony przez zespół Minardi na testy bolidu F1. 1 grudnia, wziął udział w kolejnych testach, tym razem w barwach zespołu Renault. Francuski team był gotowy podpisać kontrakt z Polakiem, jednak ten nieoczekiwanie zdecydował się na starty w BMW Sauber. Kubica został kierowcą rezerwowym w sezonie 2006, jednak na swoją wielką szansę nie musiał czekać zbyt długo. Z powodu niedyspozycji, Jacques Villeneuve, jeden z dwóch podstawowych kierowców teamu, nie mógł wystartować w GP Węgier. Jego miejsce zajął Kubica. Swój debiut w F1 na torze Hungaroring polski kierowca ukończył na 7. pozycji, jednak wynik nie został uznany – z powodu nieregulaminowej wagi bolidu (-2 kg), Polak został zdyskwalifikowany. Udowodnił jednak, że jest w stanie rywalizować z najlepszymi i już następnego dnia ogłoszono, że zastąpi w kokpicie bolidu BMW Sauber utytułowanego Kanadyjczyka. 

10 czerwca 2007 roku Kubica uczestniczył w groźnie wyglądającym wypadku na torze w Montrealu. Na 27. okrążeniu polski kierowca podjął próbę wyprzedzenia Jarno Trulliego. Doszło między nimi do kontaktu, w następstwie czego bolid Polaka stracił przednie "skrzydło", które wpadło pod koła. Maszyna Kubicy straciła sterowność i przy prędkości ok. 230 km/h wypadła z toru, po czym uderzyła w betonową bandę, między zakrętami 10 i 11. Koziołkujący bolid przeleciał na drugą stronę toru, uderzając w kolejną zaporę. Wyglądało to fatalnie, ale już pierwsze badania ujawniły, że życiu Kubicy nie zagraża niebezpieczeństwo. Robert wyszedł z tego ze skręconą kostką i lekkim wstrząśnieniem mózgu.  

8 czerwca 2008 roku Robert Kubica stanął na najwyższym stopniu podium w GP Kanady, na tym samym torze, na którym rok wcześniej doszło do niebezpiecznego wypadku.

W sezonie 2010, Kubica jeździł w barwach teamu Renault, u boku Witalija Pietrowa. Kontrakt Polaka pozwalał mu na realizację jego drugiej wielkiej pasji, jaką są starty w rajdach samochodowych. W przerwach między wyścigami Robert zasiadał za kierownicą rajdówki, udowadniając, że na OS-ach jest tak samo szybki, jak na torach wyścigowych. 

6 lutego 2011 roku wystartował w rajdzie Ronde di Andora. Już na 1. odcinku specjalnym prowadzona przez niego Skoda Fabia S2000 wypadła z trasy i uderzyła w metalową bandę. Kubica o mały włos nie przepłacił tego wypadku życiem. Złamana bariera przebiła ścianę grodziową i przygniotła kierowcę. W rezultacie doznał wielomiejscowych złamań prawej ręki, uszkodzeń kości prawej dłoni i złamań prawej nogi. Fatalny w skutkach wypadek na długi czas wykluczył Polaka ze startów w królowej motorsportów.  

W marcu 2013 roku ogłoszono, że Kubica wystartuje w Rajdowych Mistrzostwach Świata i w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Europy, za kierownicą Citroena DS3 RRC. Jego pilotem został Maciej Baran. Debiutancki sezon Kubicy w cyklu WRC przyniósł mu tytuł Mistrza Świata w klasie WRC-2.

W sezonach 2014-2016, Robert Kubica kontynuował starty w rajdach. Do Formuły 1 powrócił w 2018 roku jako kierowca rezerwowy i rozwojowy teamu Williams. Rok później objął funkcję kierowcy wyścigowego. W sezonie 2020 Robert podpisał kontrakt z zespołem Alfa Romeo i został kierowcą rezerwowym włoskiego teamu. W lutym ogłoszono, że weźmie też udział w serii DTM jako kierowca wyścigowy zespołu Orlen Team ART. 

Robert Kubica: sukcesy

Robert Kubica ma na swoim koncie liczne triumfy w niemal wszystkich seriach wyścigowych, w których startował. Do pełni szczęścia brakuje mu tylko tytułu Mistrza Świata Formuły 1.

1995 – zwycięstwo w kategorii Młodzik 02,

1996 – zwycięstwo w kategorii Junior 100, Kadet 60 i Młodzik 02,

1998 – tytuł Mistrza Włoch Juniorów,

1998 – tytuł Wicemistrza Europy Juniorów,

1999 – tytuł Międzynarodowego Mistrza Niemiec i Włoch,

2005 – tytuł Mistrza Świata World Series by Renault,

2008 – zwycięstwo w Grand Prix Kanady,

2013 – tytuł Mistrza Świata WRC-2.

Robert Kubica: zarobki

Robert Kubica jest utytułowanym kierowcą, jednak jego zarobki nie mogą równać się z kwotami, które przypadają w udziale światowej czołówce. W barwach teamu Williams, zarabiał ok. 1 mln euro za sezon. Zarobki polskiego kierowcy na sezon 2020 nie zostały ujawnione, jednak wielokrotnie zdarzało się, że kierowcy F1, którzy przeszli do serii DTM, podpisywali kontrakty opiewające na kilka mln euro. Biorąc pod uwagę ogromną wartość marketingową Polaka, taki scenariusz jest też możliwy w jego przypadku.  

Robert Kubica: życie prywatne

Robert Kubica nie należy do grona wyścigowych celebrytów, którzy ochoczo opowiadają o swoich prywatnych sprawach i dzielą się osobistymi chwilami w mediach społecznościowych. Przeciwnie, Polak strzeże swej prywatności niczym oka w głowie. W 2020 roku udzielił jednak wywiadu Beacie Lubeckiej, prowadzącej program Gość Radia Zet, w którym nieznacznie uchylił rąbka tajemnicy. Polski kierowca zdradził, że ma narzeczoną i chciałby w przyszłości mieć dzieci. W przyszłości, bo na razie skupia się na pracy kierowcy wyścigowego i na odbudowywaniu swojej kariery w F1. 

Robert Kubica: ciekawostki

Młody Robert Kubica był pierwszym zagranicznym kierowcom kartingowym, który wywalczył tytuł Mistrza Włoch Juniorów.

Robert Kubica nie ukończył liceum. Jak sam twierdzi, na skończenie szkoły będzie miał jeszcze czas.

W 2008 roku Robert Kubica został nagrodzony tytułem Najlepszego Sportowca Polski.

W chwili fatalnego wypadku w 2011 roku Kubica był związany przedwstępną umową ze Scuderią Ferrari – jednym z najbardziej utytułowanych teamów w historii  Formuły 1. 

Kubica wciąż odczuwa skutki kraksy z 2011 roku. Polski kierowca ma niedowład prawej ręki. Mimo to, nadal jest zdolny do ścigania się na dobrym poziomie.

CZYTAJ TEŻ: Robin Rogalski w ELLE MAN: Krok do Formuły 1 [WYWIAD]

ZOBACZ: Robert Kubica w ELLE MAN: Rzadko mam czas na przemyślenia... [WYWIAD]

ELLE MAN POLECA: Michael Schumacher ma przejść ryzykowną operację. Jaki jest stan zdrowia byłego kierowcy F1?