Muzeum Polskiej Wódki od początku powstania (12 czerwca obchodziło swoje 3 urodziny) łączy w sobie tradycję z nowoczesnością. Teraz dołączył do tego tandem „teorii z praktyką”, którego ucieleśnieniem jest powstała właśnie Akademia Polskiej Wódki. I jak zapewniają Barmani Vodka Academy Bar, uczestnicy warsztatów „Domowe nalewki na Polskiej Wódce”, „Food pairing czyli teoria połączeń smakowych”, czy „Koktajle z Polską Wódką” wyniosą ze spotkania zdecydowanie więcej niż tylko niezapomniane wspomnienia…

„Celem Muzeum Polskiej Wódki jest edukacja i wzmacnianie świadomości Polskiej Wódki, chronionego oznaczenia geograficznego, wśród Polaków i gości zagranicznych. Tu właśnie  pokazujemy ponad 500-letnią historię i tradycję Polskiej Wódki, jako nieodłącznego elementu naszej kultury oraz obyczajów. Trudny czas pandemii wykorzystaliśmy na stworzenie prestiżowego i wyjątkowego konceptu Akademii Polskiej Wódki, którego powstanie zainaugurowaliśmy w trzecie urodziny naszego muzeum. Zapraszamy na spotkania, warsztaty i przede wszystkim, łyk wiedzy o elegancji podania, zasad wykwintnej, ale też odpowiedzialnej, konsumpcji naszego narodowego trunku” mówi Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, twórca idei Muzeum.

fot. Karolina Grzechocińska 

Akademia Polskiej Wódki to nowy projekt edukacyjny w ramach działalności Fundacji Polska Wódka. Tym samym Akademia Polskiej Wódki jest uzupełnieniem i naturalnym przedłużeniem działalności Muzeum Polskiej Wódki (tak, wszystko się tu kręci wokół Polskiej Wódki – Chronionego Oznaczenia Geograficznego). A warto zaznaczyć, że Muzeum wymyka się definicji standardowego muzeum, zarówno w formie, jak i w treści przekazu. Nowoczesna aranżacja wnętrz połączona z interaktywną formą zwiedzania, seans w miedzianym kinie, makiety ogromnych urządzeń gorzelniczych czy autentyczna miedziana kolumna destylacyjna, to tylko niektóre z atrakcji. Teraz dołączyła do nich także Akademia, której warsztaty skierowane są zarówno do ekspertów z dziedziny alkoholi, entuzjastów, a także tych, którzy ze światem Polskiej Wódki dopiero się zapoznają. Program spotkań, które prowadzą Barmani Vodka Academy Bar przygotowany został pod kątem zaawansowania wiedzy uczestników, a dodatkowo każde z warsztatów dostosowane mogą być do oczekiwań i wymagań grupy. Niemniej zawsze Barmani dbają o to, by spotkanie było przyjemnie spędzonym czasem i pozwoliło kontynuować przygodę z nalewkami, czy koktajlami na bazie Polskiej Wódki także we własnym zakresie.

fot. Karolina Grzechocińska 

W programie Akademii uczestnicy znajdą interaktywne spotkania w formie:

  • warsztatów Domowe nalewki na Polskiej Wódce – oprócz współczesnej wiedzy z tego zakresu, uczestnicy otrzymują przepisy na wybrane nalewki oraz komponują własną, autorską bazę nalewki z często bardzo nieoczywistych składników (jeden z przepisów Barami nam zdradzili!);
  • warsztatów Koktajle z Polską Wódką – przygotowanie kilku wybranych koktajli pozwala na poznanie technik i tricków barmańskich lub też ich udoskonalenie;
  • Tradycyjne polskie toasty – geneza naszych toastów jest tak długa jak historia Polskiej Wódki, dodatkowo pełna anegdot i tradycyjnych zwyczajów związanych z polską gościnnością;
  • Food pairing czyli teoria połączeń smakowych – poznać smak Polskiej Wódki żytniej, pszenicznej oraz ziemniaczanej można podczas degustacji na zakończenie zwiedzania Muzeum Polskiej Wódki, ale o tym jak połączyć każdy z rodzajów z odpowiednią potrawą, Barmani opowiadają tylko podczas tych warsztatów.

O ile wspomniane warsztaty (a ma być ich z czasem jeszcze więcej do wyboru) kierowane są zarówno do konsumentów jak i profesjonalistów, o tyle szkolenie pt. Odpowiedzialna sprzedaż i serwowanie alkoholu skierowane będzie do przedstawicieli biznesu, związanego ze sprzedażą alkoholu i będzie pomagać uporządkować wiedzę z dobrych praktyk oraz propagować właściwe wzorce etyczne. Dla odwiedzających Muzeum Polskiej Wódki gości oferta Akademii jest okazją do wzbogacenia programu wizyty w Muzeum.

fot. Karolina Grzechocińska 

„Miniony rok, choć trudny dla nas wszystkich, pozwolił nam na opracowanie oraz wdrożenie zmian, które pewnie ciężko byłoby wprowadzić w czasie normalnego funkcjonowania placówki. Przenieśliśmy główne wejście Muzeum i teraz znajduje się ono bezpośrednio od strony Placu Konesera, co mocno integruje budynek z przestrzenią Placu i zapewnia lepszą komunikację. Nowe zasady to także zmniejszenie liczby osób w grupie. Dzięki temu zachowujemy wymagany dystans w grupie zwiedzających” – mówi Krzysztof Drągowski, dyrektor Muzeum Polskiej Wódki. „Okres zamknięcia był dla nas także czasem, w którym opracowaliśmy zmiany w wybranych wnętrzach Muzeum. Prace się już zaczęły, potrwają kilkanaście tygodni i nie powodują istotnych zmian w zwiedzaniu naszego miejsca. Jestem pewien, że po ich zakończeniu, efekt zaskoczy wszystkich” – dodaje Drągowski.

O Polskiej Wódce w 7 językach

Muzeum opowiada historię Polskiej Wódki. Jak bardzo sławny to produkt na świecie niech potwierdzi fakt, że duża część gości to turyści zagraniczni. Przez cały czas zwiedzania Muzeum grupie gości towarzyszy przewodnik. To doskonała okazja do interaktywnego zwiedzania Muzeum, do skorzystania z ogromnej wiedzy i zadawania pytań przewodnikowi. To podstawa, która odróżnia to miejsce od wielu innych muzeów. Niemniej jednak pojawiają się w formie zwiedzania Muzeum pewne nowości.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych gości, Muzeum Polskiej Wódki można teraz zwiedzać także indywidualnie, z audioprzewodnikiem. Daje to możliwość indywidualnego dostosowania czasu zwiedzania w każdej z galerii a dodatkowo zwiedzanie w grupach wielojęzycznych. Nasze audio przewodniki są w 7 wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej, hiszpańskiej, francuskiej, rosyjskiej i włoskiej” – informuje Agnieszka Rynecka Manager Muzeum Polskiej Wódki.

fot. Karolina Grzechocińska 

Iście letnia, domowa nalewka na bazie Polskiej Wódki

Akademia Polskiej Wódki to projekt, który wzmacnia dobry wizerunek Polskiej Wódki na świecie, buduje świadomość odpowiedzialnego spożywania alkoholu oraz promuje korzystanie z lokalnych zasobów przy produkcji koktajli czy domowych nalewek.  Nic więc dziwnego, że Barmani Vodka Academy Bar proponują przygotowanie nalewki na bazie tak popularnego u nas w sezonie letnim rabarbaru!

Przepis na nalewkę rabarbarową

  • 1 kg rabarbaru
  • 0,5 kg cukru
  • duży słoik
  • 1 litr Polskiej Wódki (najlepiej ziemniaczanej)
  • Opcjonalnie: laska wanilii albo skórki z 4 grapefruitów

fot. Karolina Grzechocińska 

1 kilogram rabarbaru myjemy, odcinamy końcówki i kroimy w kostki. Następnie wkładamy do dużego słoika i zasypujemy połową kilograma cukru. Odstawiamy w chłodne, zacienione miejsce. Tak przygotowany rabarbar sprawdzamy mniej więcej co 12 godzin celem zweryfikowania,  czy na dnie słoika znajduje się duża ilość gęstego syropu. Po upływie ok. 2 dni zlewamy syrop do osobnego pojemnika, a rabarbar wraz z cukrem zalewamy wódką. W celu wzbogacenia smaku można do środka wrzucić laskę wanilii bądź skórki z grapefruita. Po 24 h należy sprawdzić smak nalewki i wg. własnych preferencji jeszcze potrzymać wybrane składniki, bądź zdecydować o ich odcedzeniu. Wcześniej otrzymany syrop możemy wykorzystać do intensyfikacji smaku lub do deserów czy herbat.

Smacznego!

Więcej informacji na stronie Muzeum Polskiej Wódki