Komisja Europejska poinformowała we wtorek, że siedem państw członkowskich - Bułgaria, Czechy, Dania, Niemcy, Grecja, Chorwacja oraz Polska - podjęło decyzję o połączeniu się z unijnym systemem informatycznym weryfikującym certyfikaty COVID i rozpoczęło ich wydawanie. Dokument ten będzie dostępny zarówno w wersji cyfrowej, jak i papierowej. Jego ważność rozpocznie się 14 dni od momentu zakończenia procesu szczepienia i potrwa rok. 

Kto może otrzymać „paszporty szczepionkowy”?

Certyfikat otrzyma osoba, która przyjęła przynajmniej jedną dawkę szczepionki przeciw COVID-19 (kraje same decydują czy wymagają pełnego zaszczepienia, czy tylko jednej dawki; w Polsce wymagane będzie pełne szczepienie). UCC przysługuje również osobom, które miały negatywny wynik testu na obecność koronawirusa, jednak w tym przypadku czas ważności certyfikatu to 48 godz. Z kolei certyfikat ozdrowieńców będzie ważny od 11 do 180 dnia od uzyskania pozytywnego wyniku testu PCR.

W jaki sposób uzyskać unijny certyfikat COVID? 

W formie cyfrowej poprzez:

  • Internetowe Konto Pacjenta (IKP) - pacjent.gov.pl
  • aplikację mojeIKP (po 25 czerwca)
  • aplikację mObywatel (po 25 czerwca)

W formie papierowej:

  • w punktach szczepień

Oficjalnie system „paszportów covidowych” w całej Unii Europejskiej ma ruszyć 1 lipca

Mimo to, wszystkie państwa członkowskie, które przeszły testy techniczne i są gotowe do wydawania oraz weryfikacji certyfikatów, mogą już zacząć korzystać z systemu na zasadzie dobrowolności. Polska jest w tym gronie - poinformowali przedstawiciele Kancelarii Premiera.