Najważniejszą częścią festiwalu jest Konkurs Główny „Wytyczanie drogi”. 10 debiutanckich lub drugich filmów z całego świata rywalizuje w nim o Krakowską Nagrodę Filmową – 100 tys. dol. Najlepszych wybiera międzynarodowe jury, którego przewodniczącym jest w tym roku Allan Starski, laureat Oscara za scenografię do „Listy Schindlera”. Miejscem projekcji jest Akademia Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie.

Drugi festiwalowy konkurs to Konkurs Polskich Filmów Fabularnych. Rywalizują w nim rodzime produkcje, które są „oryginalne i jednocześnie uniwersalne”. 10 tytułów rywalizować będzie o 300 tys. zł – Nagrodę Kulczyk Foundation. Laureata tej nagrody wyłoni jury pod przewodnictwem Marcii Gay Harden, znanej m.in w "Pięćdziesięciu Twarzach Greya". Miejscem projekcji tych filmów jest Małopolski Ogród Sztuki.

– Zależy nam na tym, żeby kino niezależne, znakomite, z całego świata miało wsparcie później; żeby nie było tak, że twórcy mają świetny początek, a potem przez 10 lat próbują zrealizować kolejny film; stąd ta nasza nagroda 100 tysięcy dolarów – powiedziała w piątek na konferencji prasowej dyr. artystyczna festiwalu Anna Trzebiatowska.

Program w Konkursie Głównym Off Camera 2019

Wśród 10 filmów, które powalczą o 100 tys. dolarów są (podajemy angielskie tytuły przy zagranicznych produkcjach) „Consequences” Darko Stante, „Extra Ordinary” Mike’a Aherna i Endy Loughmana, „Midnight Runner” Hannes Baumgartner, „Monster and Men” Reinaldo Marcus Green, „Pause” Tonii Mishiali, „Phoenix” Camilli Strom Henriksen, „Queen of Hearts” May el-Toukhy, „Sonds of Denmark” Ulii Salima, „The Sharks” Lucii Garibaldi oraz „Wilkołak” Adriana Panka.

Cieszy tutaj obecność „Wilkołaka”, dobrze przyjętego filmu z pogranicza kina grozy, który opowiada historię ośmiorga dzieci wyzwolonych z obozu. Mieszkają w prowizorycznym domu dziecka w środku lasu. Wkrótce ich pałac zostaje otoczony przez wygłodniałe wilczury. Warto przypomnieć, że w 2018 roku to właśnie polski film, czyli „Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc zdobyło Krakowską Nagrodę Filmową. Film Panka ma zdecydowanie szansę, aby powtórzyć triumf Szelc. 

Konkurs Polskich Filmów Fabularnych

Tu już znajdziemy 10 tytułów, które są w większości dobrze znane polskim widzom. Mamy „Zabawa zabawa” Kingi Dębskiej, „Via Carpatia” Klary Kochańskiej i Kasper Bajon, „Słodki koniec dnia” Jacka Borcucha, „Okna, okna” Wojciecha Solarza, „Monument” Jagody Szelc, „Krew Boga” Bartosza Konopki, „Juliusz” Aleksandra Pietrzaka, „Fuga” Agnieszki Smoczyńskiej, „Córka Trenera” Łukasza Grzegorzeka, i „Ciemno, prawie noc” Borysa Lankosza. Spore szanse można dawać zarówno „Monumentowi”, czyli kolejnej dość oryginalnej produkcji Szelc, jak i „Fudze” Smoczyńskiej, reżyserce, która otrzymała nagrodę specjalną jury na festiwalu filmowym Sundance za „Córki dancingu”. 

Do kogo trafią główne nagrody przekonamy się już 4 maja.