Mazda: producent, który idzie pod prąd

Od samego początku swojego istnienia Mazda próbowała wychodzić naprzeciw oczekiwaniom kierowców i podążała własnymi szlakami. Producent z Hiroszimy zawsze pragnął znaleźć odpowiedni balans między sportową elegancją, a wrażeniami z jazdy. Najlepszym tego przykładem jest wprowadzenie silnika Wankla w latach 60-tych. Mazda była pierwszym producentem, który go skomercjalizował i wprowadził do produkcji. Inżynierom udało się wykorzystać maksimum potencjału z silnika o stosunkowo małej pojemności. Charakterystycznie brzmiąca jednostka była w stanie bez problemu wkręcać się na wysokie obroty, dając kierowcom ogromną frajdę z jazdy. Modele Cosmo i RX-7 na zawsze zrewolucjonizowały rynek samochodów sportowych, dzięki fantastycznym parametrom silnika. 

To wszystko pozwoliło zbliżyć do siebie kierowcę i maszynę. Potwierdzeniem doskonałości tej technologii jest wygranie przez Mazdę 24-godzinnego wyścigu Le Mans z modelem 787B w 1991 r. 

Nowa Mazda3: minimalizm w idealnej formie 

Mazda przez swoją historię zbudowała własny unikalny wizerunek producenta, który często wybiera własną drogę. Tak też było przy pracach nad nową Mazdą 3. Samochód zaprojektowano w myśl filozofii projektowej Mazdy zwanej Kodo - „Dusza Ruchu”. Jest to język projektowy, unikalny dla tej marki design,  który po raz pierwszy został wprowadzony w 2012 wraz z premierą SUV-a CX-5 i do dziś znacząco ewoluował i dojrzał. Pomaga on jeszcze bardziej wyrazić elegancję i minimalistyczną japońską estetykę. To dzięki temu samochód zyskał wyjątkową osobowość, którą widać szczególnie jeśli spojrzymy na auto z zewnątrz. Odmiana Hatchback to dynamika i uwodzicielski charakter. Z kolei Sedan to klasa i elegancja. Oba nadwozia zaprojektowane są w myśl tej samej filozofii Kodo, jednak wyraźnie się różnią w kwestii  wyrażanych wartości i osobowości. Nadwozie pozbawiono ostrych linii. Zamiast tego specjalnie wyprofilowane elementy karoserii wywołują charakterystyczne odbicia światła, przez co Nowa Mazda3 przyjmuje różne kształty - w zależności od tego, pod jakim kątem się na nią spojrzy.  

Język projektowy Kodo skłonił projektantów do zastosowania zupełnie nowych tylnych lamp. Pozbyto się wszystkich zbędnych elementów po to, by uzyskać czysty i piękny wygląd podkreślający dynamikę. Ta w połączeniu z bijącą od auta elegancją uwydatnia wyjątkowość Mazdy 3. Auto nie jest krzykliwe. Jest zmysłowe, minimalistyczne i interesujące. Mazda jest jedyną marką tak przywiązaną do swoich wartości przez co każdy nowy model budzi żywe zainteresowanie. 

Nowa Mazda3: wnętrze w myśl idei „mniej znaczy więcej” 

Pobudzający zmysły wygląd zewnętrzny wywołuje apetyt na więcej, który Mazda3 zaspokaja fantastycznym wnętrzem. Jest ono spójne, minimalistyczne i funkcjonalne, dzięki czemu jeszcze bardziej dopełnia się z kierowcą. Zmysłowe proste linie i kształty współgrają z bryłą nadwozia, komponując idealny obraz japońskiej estetyki. Tym, co czyni wnętrze Mazdy 3 tak wyjątkowym, są detale. Na przykład, zaprojektowana na nowo konsola centralna, która wykorzystuje technologię modelowania dwuwarstwowego. Na czarną płaszczyznę pokrytą laserowym grawerunkiem nałożono drugą, przezroczystą warstwę po to, by wykończenie było jeszcze bardziej efektowne.

 

Dla podkreślenia różnych charakterów nadwozi Mazda opracowała unikalne dla nich wykończenia wnętrza. Poza czarną odmianą, która występuje w standardzie w każdym nadwoziu dostępne jest również czerwone wnętrze zaprojektowanie z myślą o hatchback’u i białe zaprojektowane z myślą o sedanie. Żywe kolory i świetna jakość spasowania poszczególnych elementów podkreślają premium charakter obu nadwozi. Całe wnętrze koncentruje się na kierowcy. Wszystko zaprojektowano z myślą stworzenia atmosfery jedności prowadzącego z autem. Zastosowana we wnętrzu idea „mniej znaczy więcej” idealnie dopełnia się z filozofią projektową Kodo, tworząc minimalistyczny, elegancki kokpit. 

Nowa Mazda3: nowy wymiar komfortu prowadzenia 

Zmiany są także zauważalnie w komforcie prowadzenia. Mazda pragnie dać kierowcy maksymalną przyjemność z jazdy nową „trójką”, więc bardzo dużo uwagi poświęcono pracom nad nowymi technologiami. Kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, cyfrowe zegary i ekran centralny o przekątnej 8,8 cala z nowym systemem multimedialno-rozrywkowym przenoszą wrażenia z podróżowania tym samochodem na wyższy poziom. Nic nie sprawia wrażenia, że jest tam „na siłę”. Sterowanie funkcjami pokładowymi nigdy nie było tak intuicyjne – za pomocą jednego pokrętła sterujemy multimediami, nawigacją, a także ustawieniami systemów bezpieczeństwa. Dostępne jest również sterowanie wybranymi funkcjami poprzez wydawanie komend  głosowych. Wszystko jest proste i funkcjonalne, po to, by nie przeszkadzać i nie rozpraszać kierowcy. 

Nowe są nie tylko sylwetka i wnętrze. Tam gdzie inni nie widzą możliwości rozwoju silnika spalinowego, Mazda dopisuje kolejny rozdział w jego ewolucji wprowadzając dwulitrowy silnik SKYACTIV-X. Jest to benzynowa jednostką napędowa nowej generacji, która pracuje jak Diesel, a dokładniej - technologia ta łączy zapłon iskrowy silnika benzynowego z samoczynnym zapłonem znanym z diesli. 

W rezultacie uzyskujemy niesamowite połączenie: wysokie obroty znane z benzyniaków i bardzo szybką reakcję z silników wysokoprężnych. Dodatkowo silnik SKYACTIV-X w Mazdzie 3 w standardzie jest wyposażony w technologię Mazda M Hybrid. System miękkiej hybrydy pomoże obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2. Zainteresowany otrzyma do wyboru 6-biegowy automat Skyactiv-Drive, lub 6-biegową ręczną przekładnię Skyactiv-MT. Samochód w połączeniu z tym silnikiem dostępny jest również z napędem na obie osie - i-Activ AWD.

 

Wszystko to sprawia, że Nowa Mazda3 jest samochodem kompletnym. Minimalizm, unikalny design Kodo i nowoczesna technologia użyta do opracowania silników tworzą świetne połączenie, dzięki czemu samochód nie tylko wygląda zjawiskowo, ale też świetnie się prowadzi. Mazda, dobra robota!