W nowym Mercedesie GLA standardowo montowany jest system aktywnego wspomagania hamowania Active Brake Assist, który w wielu sytuacjach może przeprowadzić autonomiczne hamowanie w celu uniknięcia kolizji lub złagodzenia jej skutków. Zakres pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy, uzupełniony został także o funkcje: asysty przy skręcaniu, tworzenia korytarza życia, ostrzegania przy wysiadaniu (ostrzega kierowcę o zbliżaniu się rowerzystów lub innych pojazdów) oraz ostrzegania o pieszych, gdy zostaną oni wykryci w pobliżu przejść dla pieszych. GLA to póki co najmniejszy model w rodzinie SUV-ów Mercedes-Benz. Zastępuje on udany model pierwszej generacji, który trafił do ponad miliona klientów. Premiera rynkowa modelu w Europie nastąpi wiosną 2020 r. My testowaliśmy go już na początku zimy.

Mercedes GLA – funkcjonalność nade wszystko

Chociaż z zewnątrz nowy GLA jest krótszy od poprzednika, to oferuje przestronniejsze wnętrze. W szczególności dotyczy to miejsca na nogi z tyłu i przestrzeni bagażowej, której nowa pojemność to 435 litrów. Kierowca i pasażer z przodu siedzą teraz wyżej o 14 cm w porównaniu do poprzednika i są bardziej wyprostowani, co jest znacznie bardziej typowe dla SUV-ów. W porównaniu z pierwszą generacją modelu poprawiono również widoczność we wszystkich kierunkach – głównie dzięki zoptymalizowanemu przekrojowi słupków dachowych, które teraz zasłaniają mniejszy obszar. Siedzenia tylne można także regulować w zakresie 14 cm, a ich oparcie ustawić bardziej pionowo, co pozwala wygospodarować dodatkową przestrzeń w bagażniku. Oparcia siedzeń dzielone są w proporcji 40:60, a standardowe wyposażenie obejmuje podłogę bagażnika o regulowanej wysokości.

Mercedes GLA - mocny i efektywny silnik

Bazowy wariant Mercedesa GLA 200 korzysta z 1,33-litrowego, czterocylindrowego, doładowanego silnika benzynowego o mocy 163 KM, z funkcją odłączania cylindrów przy częściowym obciążeniu. Moc i moment obrotowy 250 Nm, pozwalają pierwsze 100 km/h osiągnąć już w 8,7s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Z silnikiem współpracuje 7-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia automatyczna.

Mercedes GLA  - na wszystkie koła

Opcjonalnie nowy GLA może być wyposażony w stały napęd na wszystkie koła 4MATIC z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy osiami. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, w którym zastosowano układ hydrauliczny, w nowym GLA sprzęgło jest napędzane elektromechanicznie. W trybie terenowym sprzęgło działa jak blokada międzyosiowego mechanizmu różnicowego, a podstawowy rozkład siły napędowej wynosi 50:50.

Mercedes GLA  - dla kogo?

Do kogo Mercedes kieruje nowy model GLA? Wydawać by się mogło, że przede wszystkim do młodych, niezależnych i aktywnych, czyli dokładnie do nas! Na pierwszy rzut oka widać także, że auto sprawdzi się jako samochód dla młodej rodziny bądź singla, który tę rodzinę zamierza założyć. Samochód sprawia wrażenie solidnego i bezpiecznego, dlatego moim zdaniem ma wszelkie predyspozycje, by stać się swoistym „afrodyzjakiem”. Poprzednik był ulubieńcem kobiet i moje obserwacje to potwierdzają. Ciężko jest spotkać faceta za kierownicą tego małego SUV-a. Wydaje się jednak, że nowy model może zmienić ten stan rzeczy i na pewno wyrównać szanse, jeśli nawet nie przechylić szalę na stronę mężczyzn. Zmienione proporcje nadwozia i bardziej drapieżny wygląd spowodowały, że bez wątpienia sam widziałbym się za kierownicą nowego GLA.