Najlepsze japońskie marki samochodów

Japońskie marki samochodów pojawiły się na rynku stosunkowo niedawno. Jeszcze w latach 40-tych ubiegłego wieku nie istniały auta japońskie. Firmy jak Toyota i Suzuki zajmowały się produkcją krosien. Pierwszy samochód wyprodukowany przez Mazdę był wzorowany na angielskim modelu Austin. Pozostałe firmy rozpoczynające rozwój w branży motoryzacyjnej próbowały skorzystać z doświadczenia Amerykanów. Wszystkie japońskie firmy motoryzacyjne wzięły swoje nazwy od nazwisk ich założycieli. Mazda w oryginale brzmi mniej więcej jak „Matsuda”, w nazwisku Toyody dźwięk „d” został przekształcony w znajomą „t”.

Początkiem przyspieszenia rozwoju i popularyzacji japońskiego przemysłu motoryzacyjnego był wybuch wojny w Korei w 1950 roku. Japońskie samochody, których marki znali tylko amatorzy, nagle stały się popularne w innych krajach. W pierwszych miesiącach wojny Amerykanie kupili prawie 12 tysięcy samochodów, które można było szybko przetransportować na front. Zapotrzebowanie na nie stale rosło, a wraz z nim japoński przemysł samochodowy.

Marki japońskich samochodów zaczęły szybko zyskiwać na wartości. W końcu udział eksportu przekroczył 50% wszystkich wyprodukowanych samochodów. Stopniowo, pod względem liczby samochodów wysyłanych na eksport, Japonia przekroczyła nawet lidera - Niemcy.Dziś prawie wszystkie marki japońskich samochodów są rozpoznawane i cieszą się popularnością we wszystkich krajach świata.

W 2013 roku JD Power and Associates przeprowadziła światowe badanie rozpoznawalności samochodów. W badaniu wzięło udział 40 tysięcy respondentów. Marki japońskich samochodów zajęły w kategorii rozpoznawalność 7 miejsc w pierwszej dwudziestce.

Japońskie marki samochodów osobowych

Toyota – firma osiągnęła sukces dzięki ścisłej kontroli jakości na każdym etapie produkcji. Zalety samochodów tej marki to: 

  • prosta konstrukcja;
  • dostępność jednostek i części zamiennych oraz ich przystępna cena;
  • wskaźniki wysokiej niezawodności;
  • łatwość konserwacji.

Samochody produkowane w fabryce Toyoty są w stanie pokonać ekstremalne warunki. Każdy samochód Toyota ma swoją osobowość, która jest łatwo rozpoznawalna w strumieniu samochodów. Największą popularnością cieszą się Corolla, Camry, Land Cruiser, Verossa, RX300. Warto zauważyć, że SUV-y Toyoty są na całym świecie uważane za niezawodne, czego dowodem jest wykorzystanie tych samochodów w misjach Czerwonego Krzyża i ONZ.

Honda – specjalizuje się w produkcji silników, motocykli i samochodów. Firma została założona w 1946 roku przez inżyniera Soichiro Hondę. Firma skoncentrowała się na produkcji motocykli. Kolejnym ważnym wydarzeniem dla firmy było wprowadzenie czterosuwowego silnika w 1952 roku. Dzisiaj, według statystyk, Honda zajmuje honorowe pierwsze miejsce na świecie w produkcji motocykli i znajduje się w pierwszej dziesiątce firm pod względem liczby wyprodukowanych samochodów.

Infiniti – spółka całkowicie zależną od Nissan Corporation, zajmująca się głównie samochodami luksusowymi. W połowie lat osiemdziesiątych Nissan zaczął opracowywać produkty mające na celu tworzenie luksusowych samochodów na sprzedaż w Stanach Zjednoczonych. Rezultatem tej pracy był Infiniti Q45, który został wprowadzony dla kierowców w 1989 roku. Rok później, Infiniti I30 zjechał z linii montażowych i został uznany za najlepszy samochód w Stanach Zjednoczonych.

Najnowsze modele to Infiniti FX45 i Infiniti Triant. Pierwszy z tych modeli to połączenie SUV-a i uniwersalnego samochodu sportowego z 318-litrowym silnikiem V8. Infiniti Triant to futurystyczny samochód, w którym wszystko jest niezwykłe: zarówno drzwi składane do góry, jak i masa elektroniki w kabinie.

Lexus – japońska firma motoryzacyjna, oddział Toyoty. Specjalizacja firmy ukierunkowana jest na produkcję samochodów luksusowych, głównie na rynku amerykańskim. Samochody Lexus łączą w sobie wszystkie niezbędne elementy - design, wygodę i nienaganną wydajność jazdy.

Mazda – specjalizuje się w produkcji ciężarówek, ale także autobusów i samochodów osobowych.Początkowo firma nie miała żadnych powiązań w branży motoryzacyjnej, produkując produkty z drewna balsa. W 1931 roku firma wyprodukowała pojazdy trójkołowe, w ciągu 25 lat wyprodukowano ponad 200 tysięcy sztuk samochodów. Po latach wojny firma przestawiła swoje zakłady produkcyjne na produkcję ciężarówek. Samochody pojawiły się dopiero w 1960 roku. Nie różniły się żadną z wychodzących rzeczy, ale były niedrogie i wygodne. Pierwszy czterodrzwiowy samochód o nazwie Mazda Corol 600 został wydany w 1962 roku. Współcześnie Mazda produkuje wiele różnych modeli - od małych samochodów po sedany. Fabryki do produkcji nowych modeli są skoncentrowane w ponad 20 krajach, a samochody są eksportowane do 120 krajów na świecie. 

Mitsubishi – duża japońska korporacja samochodowa. Pierwsze konstrukcje samochodów były podobne do tych wyprodukowanych przez Forda. W 1996 roku Mitsubishi wyprodukowało swój pierwszy rewolucyjny silnik z wieloma funkcjami, takimi jak bezpośredni wtrysk benzyny do cylindrów i inne. Unikalne technologie marki są rozpoznawane na całym świecie, a jakość i niezawodność samochodów można ocenić na podstawie liczby zwycięstw w zawodach sportowych.

Nissan – specjalizuje się w produkcji dużych samochodów ciężarowych, ale koncern projektuje też i sprzedaje osobowe pojazdy.

Subaru – japońska firma, która produkuje zarówno samochody i samoloty, jak i inne urządzenia przemysłowe. W 1971 roku firma wypuściła model Subaru Leone, który rozpoczął się prawdziwy boom na samochody tej marki. W ciągu 2 lat sprzedano około stu tysięcy tych oryginalnych samochodów. 

Suzuki japońska firma produkująca kompaktowe i wygodne pojazdy terenowe, należąca do General Motors. W 1920 roku założył firmę Machio Suzuki, zajmującą się produkcją krosien. Pierwszym powojennym produktem firmy jest motocykl z napędem. Do 2000 roku Suzuki zajął 12. miejsce pod względem sprzedaży, osiągając 1,8 miliona sztuk rocznie. Nowe modele są nadal produkowane w ogromnej liczbie.

CZYTAJ TEŻ: Przedstawiamy 5 hatchbacków, które mają w sobie to coś

ZOBACZ: Audi A6 – limuzyna naszpikowana nowoczesną techniką

ELLE MAN POLECA: Range Rover Evoque i Land Rover Discovery Sport w wersjach hybrydowych

Luksusowe samochody japońskie

Najdroższe japońskie samochody nie mogą być porównywane z ich zachodnimi odpowiednikami pod względem cen. Luksusowe samochody sygnowane przez niemieckie czy amerykańskie koncerny są statystycznie o połowę droższe niż japońskie limuzyny. Jednak w ciągu dziesięcioleci swojego istnienia przemysł samochodowy w Japonii wyprodukował wiele modeli, które swobodnie można postawić na najwyższej półce jakości. 

Toyota Mega Cruiser – Lata produkcji: 1995-2002. Cena maksymalna: 9 800 000 jenów. Japońską odpowiedzią na ikonę amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego jest SUV Hammer. Podobnie jak zagraniczny odpowiednik, Toyota Mega Cruiser rozpoczęła swoją karierę przede wszystkim jako pojazd wojskowy. Pomimo swojego pochodzenia Toyota nadal postanowiła wypuścić samochód w limitowanej edycji dla cywilów. Samochód był sprzedawany wyłącznie w Japonii - na jego przykładzie japoński gigant samochodowy chciał wypróbować pewne technologie i udoskonalenia. Gigantyczny Mega Cruiser do dziś pozostaje najbardziej masywnym SUV-em montowanym przez Toyotę - jego wymiary to 5090 x 2169 x 2075 mm. Model został wyposażony w 4,1-litrowy turbodiesel 15B-FTE I4, który miał wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach.

Toyota Century – Lata produkcji: 1997- do dziś. Cena maksymalna: 12,538 286 jenów. To najbardziej znany japoński samochód luksusowy. Uznawany jest za ulubiony samochód japońskich urzędników i yakuzy. Maszyna wyposażona jest w 276-konną moc 5,0 litra 1GZ-FE V12, napęd jest z tyłu, skrzynia biegów jest sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Nawiasem mówiąc, jest to jedyny samochód na rynku japońskim z napędem na tylne koła i silnikiem V12 umieszczonym z przodu. Model nie używa żadnych symboli Toyoty, a jedynie swój własny - emblemat feniksa i napis Century.

Honda NSX Type R – Lata produkcji: 2002-2004. Cena maksymalna: 12 554 850 jenów. W momencie wejścia na rynek międzynarodowy na początku lat 90. japoński supersamochód z całkowicie aluminiowym nadwoziem i podwoziem, a także 3,2-litrowy silnik V6 o mocy 280 KM były prawdziwym odkryciem. W 2002 roku model przeszedł niewielką przeprojektowanie - reflektory jazdy ustąpiły miejsca wysokiej jakości optyce ksenonowej, nadwozie uległo niewielkim zmianom, a szerokość tylnych opon wzrosła.