Odpowiedzi na to pytanie można znaleźć w podsumowaniu stworzonym przez Lyst. Ten założony w Londynie sklep internetowy z ubraniami co prawda nie działa oficjalnie w naszym kraju, ale na świecie cieszy się sporym uznaniem. Co roku tworzy też raport na temat trendów modowych, biorąc pod uwagę dane dostarczane przez użytkowników i ich wyszukiwania. A że w 2020 roku liczba tych użytkowników przekroczyła 100 milionów, to można spokojnie uznać, że próba była wystarczająca, aby wyciągnąć pewne ogólne wnioski na temat trendów.

Najczęściej wyszukiwane ubrania i dodatki w 2020 roku

Biorąc pod uwagę fakt, że ogromnej większości z nas rok 2020 upłynął pod znakiem społecznej izolacji i pracy z domu, nie dziwi zestawienie najczęściej wyszukiwanych ubrań i akcesoriów. Przedmiotem, który w ofercie Lyst cieszył się największym powodzeniem, była maseczka firmy Off White. Na drugim miejscu znalazły się sandały od Birkenstock, na trzecim – torba marki Telfar. Wysoka pozycja ostatniej z wymienionych to zasługa Alexandrii Ocasio-Cortez – lewicowa kongresmenka pokazywała się z nią na swoim Instagramie, co przełożyło się na popularność w wyszukiwaniach. Na czwartym miejscu znalazły się spodnie dresowe Nike, co świadczy o tym, że w 2020 szukaliśmy wygody – ich popularność względem poprzedniego roku wzrosła o 213%.

Motywy, które dominowały w modzie w 2020 roku

Sytuacja na świecie znalazła swoje odzwierciedlenie w świecie mody. Zdaniem autorów raportu można wyróżnić kilka głównych trendów, które w tej dziedzinie zdominowały ostatnie kilka miesięcy. Należy do nich zainteresowanie ubraniami przede wszystkim wygodnymi, takimi jak spodnie i bluzy dresowe. Na popularności zyskało też szeroko pojmowane świadome podejście do zakupów. Lyst wskazuje bowiem na spory wzrost zainteresowania ubraniami z drugiej ręki, czego powodem była zapewne z jednej strony rzeczywistość pandemiczna, a z drugiej wzrost świadomości ekologicznej wśród konsumentów. W Stanach Zjednoczonych dużym echem także w świecie mody odbiły się protesty po śmierci George’a Floyda oraz wybory prezydenckie – na popularności zyskały sklepy prowadzone przez osoby czarnoskóre, a także ubrania oraz akcesoria pomagające w wyrażaniu poglądów politycznych i zachęcające do udziału w wyborach (jak choćby koszulki z hasłem „Vote”).

Popkultura a zakupy

Spory wpływ na decyzje zakupowe i popularność niektórych produktów miały też filmy i seriale. Prym wśród nich wiedzie serial Netfliksa „Emily w Paryżu” – dzięki temu serialowi kapelusze firmy Kangol cieszyły się z zainteresowania o aż 342% większego, niż przed emisją. Swoje zrobił też serial dokumentalny „Ostatni taniec” poświęcony Michaelowi Jordanowi i Chicago Bulls, który spowodował wzrost zainteresowania butami marki Jordan. Co ciekawe, w pewnym momencie znacznie częściej wyszukiwano ubrania z motywem „panterki”, a to dzięki serialowi „Król tygrysów”. Jeśli zaś chodzi o konkretne osoby ze świata show biznesu, które miały największy wpływ na wyszukiwania konkretnych produktów, to wymieniono między innymi Harry’ego Stylesa, Kima Namjoona, Travisa Scotta i Paula Mescala.

Cały raport można zobaczyć tutaj.