Jak żyć bardziej z rana?

Doświadczyłam ogromnej zmiany w życiu, gdy piękne słowa zamieniłem na czyny. W XXI wieku niemal wszystko wiemy. Przez natłok informacji i niekończącą się listę zadań nie potrafimy jednak skupić swojej uwagi na tym, co ważne. Miałem w swoim życiu etap, w którym czułem, że mam mnóstwo mądrości w sobie. Mimo to nie potrafiłem wdrożyć jej w życie. Bardzo mnie to męczyło, dlatego stworzyłem dla siebie wyzwanie. Wypisałem na kartce wszystkie czynności, które zawsze pozytywnie wpływają na moje samopoczucie. Następnie zaznaczyłem te, które chciałbym wprowadzić do swojego życia “od zaraz”. Postanowiłem wówczas, że dam sobie 30 dni na to, aby wszystkie te zadania konsekwentnie realizować. Wydrukowałem roboczą tabelkę i po każdym wykonanym zadaniu nagradzałem się zaznaczając konkretne pole. 15 odhaczonych zadań dziennie dawało mi ogrom satysfakcji i nakręcało do dalszego działania. Tak powstało moje autorskie wyzwanie ŻYJ BARDZIEJ, które jest spisem najlepszych nawyków, o których mówią najbardziej uznani nauczyciele i guru rozwoju osobistego na świecie.

Jak żyć bardziej: pobudka

Jak może wyglądać Twój poranek, aby naładować się pozytywnie na cały dzień?

Przede wszystkim: nie goń! Nie rozpoczynaj dnia niczym sprinter, który po sygnale startera jak najszybciej wybiega z bloków. Zacznij od najbardziej podstawowych kwestii: niech dźwięk Twojego budzika będzie przyjemny i kojący. Idealnie sprawdzą się tutaj dźwięki natury. To istotne, czy pierwszym, co słyszysz z rana będzie irytujący alarm, czy przyjemne dla ucha dźwięki.

Zaraz po otwarciu oczu poleż jeszcze przez parę minut. W myślach podziękuj za kolejny dzień i wyraź wdzięczność za wszystko, co masz w życiu. Ale też za to, czego nie masz… Praktykowanie wdzięczności ma potężną moc sprawczą. Badania udowadniają, że wdzięczność wpływa pozytywnie na nasze samopoczucie, a w konsekwencji także na zdrowie. Dr Robert Emmons, psycholog oraz profesor na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis, poświęcił całe swoje naukowe życie zagadnieniu wdzięczności, spisując je w książce pt. „Thanks”, którą bardzo polecam.

Jak żyć bardziej: ruch z rana

To, czy wstaniesz 5:50 czy 5:30, z punktu widzenia Twojego organizmu, nie ma znaczenia. Dlatego najlepiej wstać 15 minut wcześniej, wypić szklankę letniej wody z cytryną, zrobić krótką gimnastykę albo wyjść na spacer. Nasze stawy po całonocnym leżeniu potrzebują odżywienia w postaci ruchu, ciało po całonocnym poście potrzebuje zaś uzupełnić płyny. Jeśli chcesz dać swojemu ciału coś dobrego, ruszaj przez kilkanaście sekund każdym stawem (zaczynając od głowy a kończąc na stopach) w komfortowym dla siebie zakresie ruchu i w takich kierunkach, w jakich możesz. Taka praktyka nie powinna Ci zająć więcej niż 5 minut. Potem załóż wygodne ubrania i przespaceruj się.