Jak dobrać rower: rozmiary rowerów
Dlaczego wspominamy o tych wszystkich typach rowerów? Odpowiedź jest prosta - przeznaczenie jednośladu w największym stopniu determinuje rozmiar ramy. Modele trekkingowe charakteryzują się długą ramą. W tym przypadku, parametr ten zamyka się w przedziale 19-21 cali dla modeli męskich, oraz 17-19 cali dla modeli damskich. Dokładnie tak samo prezentuje się zakres długości ramy dla modeli typowo crossowych.
Cechą charakterystyczną rowerów górskich jest stosunkowo mała rama, zwłaszcza jeżeli zestawimy je z wymienionymi wyżej modelami trekkingowymi i crossowymi. Zarówno męskie, jak i damskie "dwa kółka" przeznaczone do jazdy w najtrudniejszym terenie, zwykle są oferowane z ramą w rozmiarze 15, 17 i 19 cali.
Nieco inaczej wygląda to w przypadku wyczynowych BMX-ów. Osoba niezaznajomiona z tematem może pomylić taki rower z modelem typowo dziecięcym, co wynika z faktu, że ramy przeznaczone do wykonywania akrobacji najczęściej charakteryzują się długością wynoszącą 10 cali.
Należy także wspomnieć o rowerach typowo dziecięcych i młodzieżowych. Te pierwsze, podobnie jak BMX, zwykle cą wyposażone w 10-calową ramę. Modele dedykowane dla młodzieży, najczęściej zamykają się w przedziale 11-17 cali.
![]()
Jak dobrać rower do wzrostu?
Jeżeli jesteś już w stanie określić, który typ jednośladu będzie dla ciebie najlepszym wyborem, możemy przejść do kolejnej kwestii - jak dobrać rozmiar ramy roweru. Aby móc określić właściwą długość tego elementu, najpierw musisz się dowiedzieć, jak długie są twoje nogi. Pomiar powinien być wykonany w pozycji stojącej. Stań wyprostowany pod ścianą na lekko rozsuniętych stopach (koniecznie boso). Następnie, wykonaj pomiar długości nogi, od krocza do podłoża. Teraz, uzyskany wynik mierzymy przez odpowiedni współczynnik. Parametr, o którym mowa, ma charakter zmienny i zależy od rodzaju roweru:
- 0,57 dla rowerów MTB z kołami o średnicy 26-27,5 cala,
- 0,6 dla rowerów MTB z kołami o średnicy 29 cali,
- 0,63 dla rowerów trekkingowych i crossowych.
Takie działanie pozwoli nam uzyskać wynik wyrażony w centymetrach, teraz należy wykonać konwersję tej wartości na cale. Aby to zrobić, otrzymany rezultat dzielimy przez 2,54.
Drugim sposobem doboru ramy jest zestawienie swojego wzrostu z danymi zwartymi w tabeli producenta. Prezentuje się to następująco:
Rowery MTB
- 22 cale - 196-205 cm,
- 21 cali - 191-195 cm,
- 20 cali - 185-190 cm,
- 19 cali - 179-185 cm,
- 18 cali - 174-179 cm,
- 17 cali - 167-174 cm,
- 16 cali - 162-167 cm,
- 15 cali - 157-162 cm,
- 14 cali - 152-157 cm;
Rowery crossowe/trekkingowe
- 23 cale - 181-187 cm,
- 22 cale - 177-181 cm,
- 21 cali - 175-177 cm,
- 20 cali - 172-175 cm,
- 19 cali - 167-172 cm,
- 18 cali - 162-167 cm,
- 17 cali - 152-162 cm.
Powyższe dane należy traktować jako przykład, bowiem poszczególni producenci mogą nieco inaczej określać zależność na linii długość ramy-wzrost.
![]()
Jak dobrać ramę w rowerze
Jak dobrać rozmiar ramy? Wyżej podaliśmy dwie najczęściej stosowane metody, jednak nie należy traktować ich jako wiążących. Nic nie zastąpi bowiem testu w praktyce. Należy pamiętać, że każdy z nas różni się pod względem budowy ciała, zwykle preferujemy też inny styl jazdy. Nawet jeżeli jesteśmy w stanie sprecyzować, jaki rodzaj roweru jest tym, który nas interesuje, to i tak nie pozwoli nam na dokonanie ostatecznego wyboru długości ramy. Wynika to z faktu, że poszczególni producenci stosują różne rozwiązania w zakresie jej konstrukcji, inna jest też sama geometria.
Biorąc pod uwagę powyższe, wszelkie metody matematyczne i tabelki należy traktować jako wskazówkę i pomoc w zawężeniu grona "kandydatów" do zakupu. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, do roweru należy się przymierzyć. Tylko w ten sposób zyskasz pewność, że długość ramy jest faktycznie odpowiednia do twoich potrzeb.
Jak dbać o rower?
Rower to zakup na wiele lat, jednak aby nowe "dwa kółka" mogły nam służyć możliwie najdłużej, należy o nie odpowiednio zadbać. Rower nie jest skomplikowanym mechanizmem, jednak jeżeli nie będzie otoczony należytą opieką, prędzej czy później zacznie sprawiać kłopoty.
Podstawą jest smarowanie wszystkich części ruchomych jednośladu. Dzięki temu, przedłużysz ich żywotność, a ich praca będzie cicha i płynna. Kolejna rzecz, to konserwacja łańcucha. Element ten powinien być czysty i nasmarowany. Stary, zapieczony smar, można usunąć za pomocą benzyny ekstrakcyjnej. Jeżeli często jeździsz w warunkach deszczowych, przed nałożeniem nowego smaru zastosuj preparat wypierający wodę.
Co jakiś czas, łańcuch należy wymieniać. Wyciągnięte ogniwa dość szybko doprowadzą do uszkodzenia zębatek. Jeżeli do tego dojdzie, koszty naprawy mogą okazać się wysokie. Dobrą praktyką jest przyjęcie interwału wymiany wynoszącego 2000-2500 km.
Kiedy robić przegląd roweru?
Każdy rower wymaga regularnych przeglądów pod kątem wycentrowania kół, występujących luzów i oporów, zużycia elementów ciernych hamulców, stanu linek i elementów amortyzujących. Taki przegląd warto wykonać minimum raz w roku, najlepiej po zakończeniu sezonu. Można to zrobić samodzielnie, jeżeli jednak nie masz doświadczenia w tym temacie, lepiej powierzyć to profesjonalistom, którzy od razu przeprowadzą niezbędne naprawy.