Brand Finance nie po raz pierwszy pojawia się na Elleman.pl. Jakiś czas temu wzięliśmy pod lupę inny stworzony przez nią raport, w którym znalazły się najsilniejsze marki modowe na świecie. Tym razem specjaliści z jednej strony zawęzili swoje badania, bo wzięli pod uwagę tylko marki europejskie, ale z drugiej rozszerzyli, bo w zestawieniu znalazły się wszystkie marki – nie tylko te ze świata mody.

Nie ma mocnych na Ferrari

Na szczycie sporządzonego przez Brand Finance rankingu znalazło się Ferrari. I trudno się temu wynikowi dziwić – samochody tworzone przez firmę z Maranello od lat są obiektem pożądania nie fanów motoryzacji, a ostatnie jej działania, czyli odważne wejście w świat mody oraz gastronomii tylko działają na jej korzyść. Podczas tworzenia rankingu brano pod uwagę między innymi rozpoznawalność danej marki, innowacje, marketing oraz inwestycje w rozwój. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się marki rosyjskie: SBER (największy bank w tym kraju) oraz Mobile TeleSystems (największy rosyjski operator telefonii komórkowej).

  1. Ferrari (Włochy)
  2. SBER (Rosja)
  3. MTC (Rosja)
  4. Lego (Dania)
  5. EY (Wielka Brytania)
  6. Rolex (Szwajcaria)
  7. Swisscom (Szwajcaria)
  8. Moncler (Włochy)
  9. Gucci (Włochy)
  10. Gazprom (Rosja)

Niemcy najsilniejsi na kontynencie

Jeśli przyjrzymy podziałowi 500 najsilniejszych europejskich marek na kraje, to najlepiej wypadają Niemcy. 65 niemieckich firm odpowiada za aż jedną czwartą wartości całej czołowej pięćsetki. Duża w tym zasługa firm z branży samochodowej – sam tylko Mercedes został wyceniony na niemal 50 miliardów euro (najwyższa wartość spośród wszystkich firm), i to pomimo spadku względem poprzedniego roku o 16%. Na drugim miejscu w zestawieniu krajów z najsilniejszymi markami znalazła się Francja – 91 tamtejszych firm to jedna piąta wartości top 500.

Jak wśród najsilniejszych marek europejskich wypadają polskie marki. Cóż, dość blado. Najwyżej, bo na 272. miejscu znalazła się Biedronka – marka polska, ale należąca do portugalskiej firmy Jeronimo Martins. 304. lokatę zajął bank PKO BP, na 359. miejscu uplasowało się PZU, a na 375. Orlen. Ostatnią polską marką, która znalazła się w czołowej pięćsetce jest Asseco Poland (453. miejsce).