Oczywiście pojedyncze dzialania ekologiczne i walka młodzieży o swoją przyszłość na tej planecie ma znaczenie. Greta jest tak wyrazista, że nie sposób nie ustosunkować się do jej walki. Inny chłopiec, Wiliam Kamkwamba z Malawi, na podstawie informacji zaczerpniętych z książek przeczytanych w bibliotece, zbudował wiatrak ze złomu i przyniósł prąd do swojej wioski w Malawi. Prawdziwa walka o przyszłość naszej planety stoczy się jednak na najwyższych szczeblach polityki i w zarządach największych korporacji. Dla tych ostatnich większa troska o Ziemię może oznaczać mniejszy zarobek. Łatwiej i taniej jest nadużywać zasobów. I tu każdy dobry przykład wart jest odnotowania. 

I tu pojawiają się bracia Barilla, właściciele firmy Wasa. Na setną rocznicę istnienia, marka Wasa osiągnęła 100 procent rekompensaty swej emisji CO2 jako pierwszy na rynku producent w sektorze spożywczym. Wiadomość tę firma ogłosiła podczas tegorocznego dnia Barilla Insieme Day w Ambasadzie Włoch w Berlinie. Na spotkanie poświęcone bieżącemu kryzysowi klimatycznemu oraz zrównoważonemu rozwojowi, zaprosili aktywistów i polityków, biznesmenów i dziennikarzy. Stawiano pytania: W jaki sposób pokonać globalny kryzys klimatyczny i żywnościowy oraz naprawić jego skutki?  

Dlaczego akurat panowie od makaronu i chrupkiego pieczywa? Bo, obok transportu i gospodarki energetycznej, globalny przemysł spożywczy należy do grupy w największym stopniu przyczyniającej się do emisji CO2 , która ma ogromny wpływ na zmianę klimatu. „Z tego powodu, producenci żywności ponoszą szczególną odpowiedzialność za podejmowanie działań przyjaznych dla środowiska i przyjaznych dla zasobów”, powiedział Claus Butterwegge, gospodarz wydarzenia i prezes na Europę Środkową w Grupie Barilla. 

Jak to zrobili?

Aby zrealizować swój cel, w 2017 r. rodzinna spółka Barilla, w należącej do siebie marce Wasa uruchomiła projekt pilotażowy.  Dzięki kompleksowemu planowi redukcji CO2, który obejmował, między innymi, programy oszczędzania energii w zakładach produkcyjnych w Celle (Niemcy) oraz Filipstad (Szwecja), projekty logistyczne przyjazne dla środowiska, pobór prądu z w 100 procentach odnawialnych źródeł oraz wprowadzenie opakowań podlegających recyklingowi w 99 procentach, Wasa była w stanie zredukować  emisję CO2 o 20 procent w roku 2018, w całym swoim łańcuchu wartości. Wiecie, co by było, gdyby cały przemysł spożywczy, transport i gospodarka energetyczna, osiągnęła takie wyniki? Ogromna ulga dla planety. Redukować spustoszenie, które sami robimy - to podstawa. Ale nie wszystko.

Programy dodatkowe

Poza redukcją dwutlenku węgla, warto naprawiać obecne zniszczenia na świecie. Kraków sadzi drzewa (świętując polskiego Nobla), Żywiec też zakłada w górach szkółki leśne, Wasa globalnie zrekompensowała pozostały udział w emisji CO2 poprzez realizację dwóch projektów: „Madre de Dios" - jest to projekt polegający na zachowaniu 112.500 hektarów peruwiańskiego lasu deszczowego, ochronie 65 zagrożonych gatunków roślin i zwierząt oraz rdzennych społeczności zamieszkujących te tereny. Ponadto w ramach projektu „Saurlandia” marka Wasa pomaga obszarom wiejskim w Indiach w uzyskiwaniu dostępu do energii słonecznej, redukując w ten sposób wykorzystanie paliw kopalnych.  Realizując te projekty, firma zrekompensowała 94.000 ton wyemitowanego dwutlenku węgla. „Obydwa projekty pociągają za sobą korzyści środowiskowe, społeczne i ekonomiczne, i są zgodne z Celami Zrównoważonego Rozwoju Narodów Zjednoczonych.  Dlatego idealnie wpisują się one w filozofię naszej rodzinnej firmy i wartości marki Wasa: Miłości do natury, postępu i zdrowego stylu życia”, powiedział na konferencji Paolo Barilla, wiceprezes Grupy Barilla.

Tylko razem

Przykłady dobrej polityki proekologicznej pojawiają się coraz częściej. Poszerza się świadomość zagrożenia, coraz więcej osób angażuje się w promocję ekologicznych surowców. I wiadomo, że dla mediów bardziej sexy są nowe bio balsamy Ewy Chodakowskiej, czy kremy nawilżające z rzepaku, promowane przez Kasię Bosacką, a mniej redukcja dwutlenku węgla. Ale to dopiero połączenie wszystkich tych obszarów pomoże tam ochronić planetę. Jednym słowem, kobiety i mężczyźni, gwiazdy i biznesmeni, młodzież i starsi - wszystkie ręce na pokład. Idźmy za dobrym przykładem.