Nie będzie wielką przesadą stwierdzenie, że Polacy z reguły podchodzą dość nieufnie do samochodów elektrycznych. W oczach wcale nie tak mało licznej grupy są to pojazdy z jednej strony posiadające szereg zalet, ale z drugiej generujące problemy, które są nieznane posiadaczom samochodów z silnikami spalinowymi. Stale jednak powiększa się grupa ludzi, którzy na zakup elektryka się zdecydowali. Jak po czasie oceniają swoją decyzję? Na to pytanie odpowiada badanie EV Klub Polska zrealizowane we współpracy z marką Volkswagen i InsightOut Lab.

Elektryk w bloku wykluczony? Niekoniecznie. I nie musi być drugim lub trzecim autem

Zgodnie z obiegową opinią posiadanie samochodu elektrycznego ma sens tylko wtedy, gdy jego właściciel dysponuje domem z garażem - o wiele łatwiej wówczas poradzić sobie z ładowaniem. Okazuje się jednak, że dla wielu właścicieli takich samochodów brak mieszkania w domu nie jest problemem. Aż 38% właścicieli samochodów elektrycznych, którzy wzięli udział w badaniu, mieszka w blokach. Co równie istotne, co czwarty ankietowany (24%) nie ma możliwości ładowania swojego auta w miejscu zamieszkania.

Co trzeci (32%) właściciel samochodu elektrycznego nie ma innego auta w swoim gospodarstwie domowym. Wśród tych, którzy oprócz auta na prąd mają też inne samochody, 11% stanowią ci, którzy posiadają… jeszcze jedno auto elektryczne lub hybrydę typu plug-in.

Stacji do ładowania jest za mało? Właściciele elektryków tak nie uważają

Według danych PSPA pod koniec marca 2021 r. w Polsce było dostępnych 1425 ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych (2780 punktów). Ich liczba nieprzerwanie i dynamicznie rośnie, choć dla zaskakująco wielu posiadaczy aut elektrycznych nie jest to aż tak istotne. Dokładnie połowa z nich (50%) nigdy lub tylko kilka razy korzystała z publicznych stacji ładowania.

Badanie przeprowadzone przez EV Klub Polska we współpracy z marką Volkswagen oraz InsightOut Lab pokazuje też, że dla zdecydowanej większości posiadaczy samochodów elektrycznych czas potrzebny na naładowanie akumulatora od poziomu 0 do 100% nie jest wartością, która ma dla nich znaczenie. Tylko 6% badanych ładuje swój samochód, gdy poziom naładowania akumulatora zbliża się do 0. Co piąty badany (21%) ładuje swoje auto codziennie lub prawie codziennie, bez względu na to, jaki zasięg wskazuje komputer.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 30.03-19.04.2021 r. Pytania przygotowane przez InsightOut Lab i markę Volkswagen zostały zadane właścicielom samochodów elektrycznych podczas panelu badawczego zrealizowanego przez EV Klub Polska. W badaniu wzięło udział 137 osób.