Pandemia koronawirusa zweryfikowała wiele aspektów naszego życia. Mocno zauważalne zmiany nastąpiły przede wszystkim w zwyczajach zakupowych Polaków. Staliśmy się bardziej świadomymi konsumentami - kupujemy mniej, nie ulegamy ślepo chwilowej modzie, patrzymy na skład i jakość danego produktu, a także częściej wspieramy rodzime marki.


Trend ten szczególnie widoczny jest na rynku odzieżowym. Jeżeli już decydujemy się na zakup nowej pary spodni czy butów, zadajemy sobie zasadnicze pytanie - czy zostaną z nami na dłużej niż jeden sezon. Ma to szczególne znaczenie zważywszy na fakt, że marnotrawstwo ubrań to olbrzymi problem obecnych czasów, który ma niebagatelny wpływ na środowisko. Każdego roku do wytworzenia nowych ciuchów zużywane są ok. 93 miliardy m3 wody, a w trakcie procesu ich produkcji wyemitowanych zostaje ok. 1,2 miliarda ton dwutlenku węgla. Tylko 1% materiałów zużytych do produkcji tkanin poddawany jest recyklingowi, a miliony ton ubrań trafiają na śmietnik. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest tzw. fast fashion, a gospodarka większości współczesnego świata działa na zasadzie „kup, zużyj, wyrzuć”. Z analiz UE wynika, że jeśli nadal będziemy w takim tempie postępować w eksploatacji zasobów, to do 2050 r. będziemy potrzebować zasobów trzech Ziem.

Nie mamy innego wyjścia jak odzyskiwać to, co już wytworzyliśmy, naprawiać, przekazywać dalej, udoskonalać, czyli zamykać obieg sprzętów, dóbr, ubrań. Dlatego Electrolux, globalny lider produkcji urządzeń AGD, na plaży w Gdańsku Brzeźno stworzył specjalne miejsce, tzw. Strefę Electrolux, w której uczy jak dbać o ulubione części garderoby. Firma w ten sposób ponownie udowadnia, że los naszej planety nie jest jej obojętny. „Electrolux to marka, która wspiera takie podejście i promuje postawę sustainabillity w swoim modelu biznesowym oraz wśród konsumentów. Nie nawołujemy do radykalnej rewolucji w stylu życia. Promujemy nowe nawyki związane z dbaniem o ubrania, które w długiej perspektywie zbudują świadomość, w jaki sposób traktowanie ubrań z szacunkiem przekłada się na środowisko” - mówi Natalia Kostera, Brand Manager Electrolux. 

fot. Electrolux / mat. prasowy

Czym jest Strefa ELX?

Strefa Electrolux podzielona jest na kilka specjalnych przestrzeni. W pierwszej z nich znajdziemy cyrkularny butik we współpracy z inicjatywą Ubrania do Oddania, w którym będzie można spotkać ekspertów z obszaru ekologii i mody, a także nabyć rzeczy z drugiej ręki i modele z cyrkularnej kolekcji Tomasza Ossolińskiego Do jej powstania jeden z najbardziej znanych i cenionych polskich projektantów oraz ambasador marki wykorzystał wyłącznie tkaniny, z których szył swoje dotychczasowe kreacje w ciągu ostatnich 20 lat pracy. 

„Najnowszą kolekcję na wiosnę-lato 2022 postanowiłem po raz pierwszy stworzyć w duchu mody cyrkularnej i odzysku w całości. Ponad trzydzieści looków uszyliśmy razem z moim zespołem z tkanin, które pokazywałem na pokazach mody oraz ze sztuk teatralnych, do których robiłem kostiumy. Tylko jedna tkanina została kupiona specjalnie na pokaz na gdańskiej plaży. To tkanina pochodząca z recyklingu - w 80 procentach wykonana z plastikowych butelek. Każdy projekt na wybiegu jest tylko w jednym egzemplarzu, jak np. suknia „Trzynaście krawatów”. Powstała z męskich krawatów, które dostarczono mi z Ubrania Do Oddania. Wybrałem najpiękniejsze wzory i połączyłem je z jedwabną organzą, którą miałem w pracowni od pięciu lat. Suknię w większości sam szyłem ręcznie, co zajęło mi ponad pięćdziesiąt godzin” - zdradza Ossoliński. „Cieszę się, że wraz z marką Electrolux i Ubrania do Oddania mam możliwość pogodzić zamiłowanie do mody i ubrań ze zrównoważonym rozwojem. Realizujemy projekt, który jest spójny ideowo i dobry dla planety. Dlatego jest tak wyjątkowy i ważny” - dodaje. 

Kolejne dwie przestrzenie to odpowiednio: strefa customizacji, gdzie dowiemy się, jak dać drugie życie ubraniom oraz strefa relaksu, czyli idealna przestrzeń na plaży do spędzenia czasu z rodziną i przyjaciółmi. W ostatniej, czwartej ulokowany został showroom produktów z linii Electrolux PerfectCare, pozwalających na pranie i suszenie z wykorzystaniem systemów, które wpływają na oszczędność wody i energii, a przede wszystkim zapewniają dbałość o tkaniny, przedłużając ich trwałość.

Warto zauważyć, że projekt Strefy Electrolux jest spójny z proekologicznymi założeniami marki także w wymiarze technicznym. Wszystkie materiały, które zostały wykorzystane do jej budowy, pochodzą z drugiego obiegu i po zakończeniu akcji zostaną przekazane do dalszego użytku organizacjom NGO. 

fot. Electrolux / mat. prasowy