Skąd się wzięły kettlebells?

Kettlebell narodziły się w Rosji i były używane przez rosyjskich atletów już w XVII wieku. Tam żeliwne odważniki nazywane są „girya”. Dlaczego w Rosji? To tam właśnie szczególnie popularny był trening z wolnym ciężarem. Odważniki kulowe szybko się więc rozpowszechniły. W Stanach Zjednoczonych, gdzie przez prawie cały XX wiek królowała kulturystyka, odważniki długo się nie przyjęły. Dopiero na początku XXI wieku dzięki Pawlowi Tsatsuline kettlebells dotarły również do Ameryki.

Jakie są twoje ulubione ćwiczenia z kettlami?

Ćwiczeń z odważnikami jest wiele. Jeśli traktuje się je jako narzędzie do treningu funkcjonalnego i ruchowego, to właściwie każde ćwiczenie mogę uznać za ulubione. Przede wszystkim jednak cenię:

  • tureckie wstawanie, które poprawia koordynację nerwowo-mięśniową, siłę i stabilizację,

     

  • rwania kettlem, dobre na wytrzymałość siłową i moc

  •  

Jak wyposażyć domową siłownię w kettle. Na ile odważników i na jakie ciężary się zdecydować?

Dla kobiet i mężczyzn przeznaczone są inne zestawy startowe. Dla pań to 8 kg, 12 kg i 16 kg, a dla panów – 16 kg, 20 kg i 24 kg. Taki zestaw będzie idealny, aby wykonać całą bazę ćwiczeń z odważnikami. Jeżeli nie możemy kupić trzech, w zależności od umiejętności, siły i stażu, powinniśmy mierzyć w lżejsze lub cięższe kettle.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie kettla?

Przede wszystkim na markę. Świetne są choćby polskie odważniki CKB Polska. Mają odpowiedni kształt, są wykonane z dobrych materiałów i dobrze dopasowane do potrzeb ćwiczących. Inne popularne marki to: Thorn Fit i Proud, których sprzęt nie odstaje od CKB. Sam jestem zwolennikiem żeliwnych odważników i stylu hardstyle.

Co radzisz początkującym? Na jakie kettle powinni się zdecydować?

Na początku dobrze jest wybrać się na zajęcia w instruktorami kettlebell, którzy nauczą odpowiedniej techniki i pracy na odważnikach od samych podstaw lub poszukać instruktaży online. Odpowiednie fundamenty dadzą mocną rozbudowaną bazę do rozwoju ciała. Mimo że jest to popularny sprzęt, nie jest tak łatwy w użytkowaniu.

Większość ćwiczeń kettlem można też wykonać hantlem. Czy nie wystarczą mi hantle w domu? Co takiego specjalnego jest w kettlach?

Co ciekawe, sztanga i hantle nie przekładają się na pracę z kettlebell, ale już kettlebell ma dobre przełożenie na pracę ze sztangą i hantlami. Odważniki mają zmienny środek ciężkości, dzięki czemu za każdym razem stabilizacja i kontrola nad wszystkimi segmentami ciała są w kontroli przez całą fazę ruchu.

Najnowsze badania mówią, że trening z kettlem pozwala spalić nawet 20 kalorii na minutę, to dwa raz więcej niż bieganie. Co takiego jest w tym urządzeniu, że spala się tak dużo?

Przede wszystkim siła. Od tego zresztą powinnismy zaczynać. Odważniki wymuszają pracę całego ciała. Ciało pracuje jako jeden układ, a kettle pozwalają wzmacniać siłę i wytrzymałość siłową. W większości przypadków jest to trening beztlenowy, który umożliwia spalenie większej liczby kalorii. Natomiast nie spalanie tłuszczu jest najważniejsze w treningu siłowym. Liczy się przede wszystkim wzmocnienie ciała, a kalorie spalają się jakby przy okazji.

Wielu ćwiczących skarży się na ból przedramienia podczas ćwiczeń z kettlem. Czy to normalne i jak temu zapobiegać?

Na początku jest to nieuniknione. Jeśli jednak przedramię spina się dłuższy czas, należy udać się do instruktora, który skoryguje pracę z odważnikami.

---------

Adrian Zachaczewski – czołowa postać branży szkoleniowej, związany z metodyką treningu funkcjonalnego. Założyciel projektu „sprawnoscinigdyzawiele”, gdzie prowadzi na szczeblu zawodowym zawodników startujących w dwuboju olimpijskim. Wicemistrz Polski kettlebell organizacji Hardstyle. Ukończył liczne szkolenia z zakresu zakresu przygotowania motorycznego Strenght & Conditioning Education Center Lvl1, Lvl2. Jest trenerem CrossFit Level 1. Treningi Adriana można znaleźć na Instagramie @SprawnosciNigdyZaWiele.