BMW Seria 8: historia

BMW serii 8 (E31) zadebiutowało na rynku w 1989 roku. Łącznie wyprodukowano 31 062 egzemplarze tego auta. BMW serii 8 posiadało wówczas wszystkie cechy sportowego pojazdu: zgrabną i agresywną linię, nadwozie coupe i potężny silnik. No właśnie, to głównie z tego powodu E31 wzbudza do dziś tyle zachwytów. Samochód produkowano tylko w dwóch wersjach silnikowych: z V8 i V12. Auto było bardzo ciężkie i demonem prędkości z pewnością nie było, lecz określano je jako eleganckie i luksusowe. Minęło dziesięć lat i serię 8 wycofano z rynku. Dziś starych „ósemek” jest na drogach bardzo mało, a samochód zyskał status kolekcjonerskiego. Po 19 latach BMW postanowiło przywrócić do życia kultowy model, mianując go następcą serii 6. 

Nowe BMW M8: powrót legendy

Ogłoszenie przez BMW powrotu serii 8 wzbudziło wiele dyskusji w motoryzacyjnym świecie. Eksperci zarzucają bawarskiemu producentowi, że nowa „ósemka” jest tylko odświeżoną wersją starej serii 6, lecz BMW broni się nowym projektem. Podstawowa seria i tak jest już fantastyczna. W wersji silnikowej M850i samochód robi oszałamiające wrażenie. Tymczasem BMW oficjalnie zaprezentowało M8 i jeszcze bardziej rasowe M8 Competition. Obłęd.

Duże wloty powietrza, rozszerzone nadkola ze skrzelami „M”, aerodynamiczne lusterka, spojler tylny i duży, efektowny dyfuzor. To co wyróżnia nowe M8, to charakterystycznie wybrzuszony dach double bubble wzmocniony włóknem węglowym. Patrząc na całokształt, można odnieść wrażenie, że samochód aż prosi swojego właściciela o wypad na tor, zachowując przy tym należytą powagę.

BMW M8: osiągi

BMW chwali się, że pod maską nowego M8 znajdzie się najpotężniejszy silnik, jaki kiedykolwiek wyjechał z ich fabryki. Jest to podwójnie doładowane V8 o pojemności 4,4 litra, które dostarczy 600 KM i aż 750 Nm momentu obrotowego. O 25 KM więcej ma wersja Competition - tak tylko dodamy.

Piekielnie mocny silnik jest wspomagany przez 8-stopniową automatyczną skrzynię M Steptronic z układem Drivelogic. Do tego mamy napęd na cztery koła M xDrive, współpracujący z aktywnym mechanizmem różnicowym M. W skrócie, taka kombinacja umożliwi kierowcy ustawienie w menu konfiguracyjnym domyślne ustawienia trybów 4WD, lub 4WD Sport. To nie wszystko. Jeśli kierowca wyłączy tryb dynamicznej kontroli stabilności, wówczas cała moc samochodu jest przenoszona tylko na tylną oś - będzie to pole do popisu dla doświadczonych kierowców. W końcu trzeba mieć wiele odwagi, by kierować 600-konnym kolosem z napędem na tył!

BMW M8: wnętrze i system rozrywki

W standardzie nowe M8 uraczy nas skórzaną tapicerką, wyświetlaczem Head-Up, systemem asystującym kierowcy i asystentem parkowania. Wszystko jest proste w obsłudze i przede wszystkim intuicyjne. Z głównego ekranu będziemy mogli dostosować głośność wydechu, charakterystykę zmiany biegów, kontrolę stabilności jazdy i wiele innych. Wnętrze pomieści cztery osoby, pod warunkiem, że tylni pasażerowie nie są wysocy - ale taka jest już charakterystyka sportowego coupe. 

Nowe BMW M8 będzie dostępne w czterech wariantach: M8, M8 Cabrio, M8 Competition i M8 Competition Cabrio.