Mamy XXI wiek. Mikrokamery potrafią pełznąć w ludzkich żyłach, tomograf zajrzeć w głąb mózgu, a lekarze wciąż używają stetoskopu. Z czasem jest podobnie: potrafimy zbudować zegar cezowy, jeden z najdoskonalszych mechanizmów, jakie istnieją, ale zegarmistrz wciąż używa lupy, pęsety, wkrętaków i miniaturowych drewnianych, gumowych oraz mosiężnych młoteczków. Komputer wiele potrafi, ale zegarka nie naprawi. Trzeba do tego wiedzy, umiejętności i doświadczenia nabywanego przez lata. Do najwybitniejszych należy Janusz Łukasiewicz, zegarmistrz firmy Apart. Ma ponad 35 lat doświadczenia. I wie, że do zegarmistrza warto przychodzić, zanim pojawią się problemy. Przyszły właściciel powinien odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Jeśli na przykład nie zamierza nosić zegarka po kilka godzin dziennie, to być może nie potrzebuje modelu z automatycznym naciągiem, który nakręca się samoczynnie od ruchu ręki. Osoby, które posiadają kolekcje zegarków, używają rotomatów, poruszających zegarkami z automatycznym naciągiem. Dostarczają one energii potrzebnej do nakręcania, zapobiegając zatrzymaniu się mechanizmu.

Zatrzymanie nie szkodzi zegarkom, ale rozruch wymaga uwagi, zwłaszcza w przypadku zegarków posiadających datowniki czy wskaźniki faz Księżyca. Nie należy ręcznie przestawiać daty pomiędzy 20.00 a 2.00, ponieważ mechanizm może ulec uszkodzeniu.

W zegarkach wodoodpornych z zakręcaną koronką należy pamiętać o jej dokręceniu po ustawieniu zegarka.W przeciwnym razie zegarek nie będzie posiadał gwarantowanej klasy szczelności. Zegarek potrzebuje przeglądu. Raz na 2–3 lata trzeba wyjąć mechanizm z koperty, sprawdzić stan uszczelnień, wymienić uszczelki i zabezpieczyć całość smarami. To procedura wymagana w przypadku zegarków wodoszczelnych, jeśli używane są przez nurków w słonej, oceanicznej wodzie. W zegarkach kwarcowych, nawet tych z najwyższej półki, warto sprawdzić parametry elektryczne, a w mechanicznych – stopień zużycia wychwytu. Zegarki mechaniczne wymagają co 5–8 lat gruntownego serwisu mechanizmu: trzeba go rozebrać na części, wyczyścić, usunąć smary oraz starte drobiny metalu. Po wymianie zużytych części należy zsynchronizować wszystkie podzespoły, po czym mechanizm jest mocowany w kopercie.

Sama koperta i bransoleta, elementy najbardziej narażone na uszkodzenia mechaniczne, poddawane są podczas serwisu procesom polerowania lub satynowania. Zegarki mechaniczne reguluje się tak, aby dobowe odchylenie pomiaru było na poziomie plus minus 20 sekund w zegarkach średniej klasy (fabrycznie dopuszczalne parametry to 40 sekund), a w zegarkach wyższej kategorii to plus minus 10 sekund. Zegarki najwyższej klasy: IWC, Zenith, Jaeger-LeCoultre czy certyfikowany przez COSC Breitling, mają dopuszczalne odchylenie na poziomie od –4 do +6 sekund. Po serwisie zegarmistrz musi dokonać ich regulacji przy pomocy chronoskopu. Dla zegarka to jak EKG serca: ultraczuły mikrofon rejestruje wszystkie możliwe parametry pracy mechanizmu, pracę wychwytu oraz amplitudę regulatora balansu. Pomiary dokonywane są we wszystkich możliwych pozycjach, ponieważ grawitacja ma poważny wpływ na tak precyzyjne mechanizmy.

Testy zegarków wymagają specjalnego sprzętu — na przykład testy szczelności wykonuje się w komorze ciśnień, badając mikroodkształcenia koperty. Jeśli jest nieszczelna – mikrodeformacje nie wystąpią, bo ciśnienie na zewnątrz i wewnątrz koperty się wyrówna. Jeśli są wątpliwości – zegarek badany jest w komorze ciśnień zalanej wodą, a potem poddawany testowi kondensacyjnemu.