Jak się dowiadujemy z zagranicznych mediów, już prawie 8 tys. osób podpisało petycję, w której proszą firmę Nike o wycofanie ze sprzedaży butów Air Max 270. Dlaczego? Problemem dla niektórych klientów marki ma być to, że fragment odwróconego logotypu butów (umieszczony pod ich podeszwą!) wygląda podobnie do słowa „Allah” napisanego w języku arabskim. Grupa obrońców Islamu skrzyknęła się w sieci, gdzie opublikowano specjalną petycję do Nike:

Nike wyprodukowało buty Air Max 270 z napisem na podeszwie przypominającym słowo Allah po arabsku, które z pewnością zostanie zadeptane, zatarte i zabłocone - czytamy w opisie petycji na portalu change.org.

Autorzy petycji domagają się wycofania butów ze sprzedaży na całym świecie. Pismo doczekało się niemal 13 tys. wirtualnych podpisów. Czy faktycznie część logotypu marki i słowo "Allah" po arabsku wyglądają podobnie? Porównajcie sami: 

Nike obraża muzułmanów?

Firma już odniosła się do zarzutów internautów i niektórych klientów. Faktycznie zamierza wycofać je z rynku?

Nike szanuje wszystkie religie i podchodzi do problemu poważnie. Logo AIR MAX zostało stworzone, aby reprezentować znak towarowy Nike AIR MAX. Ma odzwierciedlać tylko markę AIR MAX. Jakiekolwiek inne znaczenie lub przedstawienie jest nieintencjonalne. - czytamy w oficjalnym oświadczeniu marki.

Wszystko wskazuje na to, że dwa oświadczenia w sieci nie zakończą konfliktu między Nike a Saiqą Noreen, która jest autorką wniosku wystosowanego pod adresem brandu. Jak zapowiada bowiem najsłynniejszy speakersowy brand na świecie, dokładnie ten sam logotyp ma zostać użyty w nowych Air Max 720, które trafią do sprzedaży już w lutym 2019.

Air Maxy 270 - przypadek czy prowokacja?

Czy całe zamieszanie wokół Air Maxów 270 nie jest jednak przesadzone i rozdmuchane? Myślicie, że marka faktycznie ryzykowałaby utratę klientów na rynkach arabskich dla sezonowej kontrowersji? Nie sądzimy, szczególnie, że Nike już nie raz wspierało sportować z tamtych regionów świata. Tylko w 2017 marka wsparła muzułmańskie sportsmenki, prezentując projekt Nike Pro Hijab, czyli hidżabu dla muzułmanek, które z racji na swoją religię są zobowiązane do zakrywania głowy. Co ciekawe, wspomniane hidżaby z nike’owskim swooshem pojawiły się na rynku w 2018 roku, a więc wtedy, kiedy do sprzedaży trafiły też kontrowersyjne, rzekomo anty-muzułmańskie Air Maxy 270. I tyle w kwestii komentarza. 

Ówczesną reklamę projektu Nike Pro Hijab znajdziecie poniżej: