1. Utrzymuj czysty monitor. Zadbaj o to, by ekran komputera/laptopa był czysty. Wykorzystaj do tego dedykowane środki.

2. Zachowaj odpowiednią odległość od ekranu. Umieść monitor w odległości ok. 40-70 cm i zadbaj o to, by znajdował się o 10-20 stopni poniżej poziomu oczu (zmniejszy to wielkość szpary powiekowej i pozwoli zredukować parowanie filmu łzowego).

3. Dobierz wielkość czcionki. Dopasuj wielkość czcionki, tak aby zapewniała Ci komfort pracy i abyś nie wytężał niepotrzebnie wzroku!

4. Zadbaj o dobre oświetlenie. Pamiętaj również o odpowiednim oświetleniu twojego miejsca pracy. Najlepszym rozwiązaniem jest światło naturalne. Jeżeli korzystasz ze sztucznego, to pamiętaj, by nie było skierowane bezpośrednio na ekran.

5. Wprowadź zasadę 20-20-20. Podczas długiej pracy przy komputerze zastosuj następującą zasadę. Zrób sobie przerwę na 20 sekund. Popatrz na coś w oddali 20 metrów. Wykonuj tę przerwę co 20 minut.

6. Nakarm oczy. To, co jemy wpływa na funkcjonowanie organizmu, również narządu wzroku. Powinniśmy zadbać, aby codzienna dieta była bogata w minerały, które korzystnie wpływają na ostrość widzenia. Nasze posiłki powinny zawierać witaminę C, która poprawia trwałość i poziom ukrwienia naczyń krwionośnych; witaminę A, która umożliwia prawidłowe funkcjonowanie fotoreceptorów na siatkówce, dzięki czemu chroni nas przed kurzą ślepotą; witaminę E, która pomaga w przyswajaniu witaminy A. Urozmaicona dieta bogata w warzywa i owoce, pieczywo pełnoziarniste, orzechy i ryby jest najlepszym sposobem na dostarczenie organizmowi dużej ilości składników odżywczych zapewniających zdrowie naszych oczu.

7. Ćwicz gałko oczne. Mięśnie gałki ocznej, jak każde inne mięśnie można ćwiczyć, by były sprawne. Jest kilka ćwiczeń, które pomogą nam je wzmocnić:

  • MRUGANIE – usiądź wygodnie z otwartymi oczami. Szybko mrugaj 10-15 razy. Zamknij oczy i zrelaksuj się przez 20 sekund. Powtórz 4-5 razy.

  • POWIĘKSZANIE – usiądź na krześle z wyciągniętą ręką. Unieś kciuk w górę. Skup wzrok na kciuku. Stopniowo przybliżaj kciuk do nosa.

  • W PRAWO, W LEWO – usiądź wygodnie, wyprostuj dłoń, skieruj ją przed siebie i podnieś kciuk do góry. Poruszaj ręką maksymalnie w prawo i lewo śledząc ruch wzrokiem, bez poruszania głowy.

Powyższe zasady, które pomogą zadbać o dobrą kondycję wzroku, kiedy dużo czasu spędzamy przed ekranami, przygotowała marka Essilor Polonia.