Zegarek to często jedna z tych rzeczy, które w pewnym momencie ojciec przekazuje swojemu synowi. I choć w ogromnej większości przypadków taki prezent ma większą wartość sentymentalną niż materialną, to okazuje się, że trzymane w domach zegarki są warte zdecydowanie więcej, niż się ich właścicielom wydaje.

Firma Watchfinder & Co., która zajmuje się używanymi zegarkami właśnie, przeprowadziła ostatnio ankietę wśród swoich użytkowników, których sklasyfikowano jako właścicieli zegarków luksusowych. Za luksusowe uznano te czasomierze, które w momencie zakupu kosztowały co najmniej 1300 dolarów. W badaniu wzięło udział około 26 tysięcy ludzi (wszyscy ze Stanów Zjednoczonych), a jego wynikom warto się przyjrzeć.

Ile są warte nienoszone zegarki?

Okazało się, że 43 procent respondentów posiada w swojej kolekcji przynajmniej jeden zegarek, którego w ogóle nie nosi. To jest akurat zrozumiałe – rozmiary zegarkowych kolekcji potrafią być naprawdę imponujące, a niektóre egzemplarze ceni się na tyle, że trzyma się je w bezpiecznych miejscach. Bardziej zaskakująca jest odpowiedź na pytanie o wartość posiadanych zegarków – 42 procent ankietowanych stwierdziło, że jej nie zna. Z ankiety wynikło również, że przeciętny amerykański właściciel zegarków luksusowych posiada średnio 2,6 takiego czasomierza.

Aby dokładnie oszacować wartość wszystkich tych nienoszonych zegarków, Watchfinder sprawdził, ile luksusowych zegarków jest importowanych do USA ze Szwajcarii każdego roku. Dane zostały pozyskane bezpośrednio od Federalnej Administracji Celnej w Szwajcarii. Okazało, że w ciągu ostatnich 20 lat wyeksportowano do Stanów Zjednoczonych luksusowe szwajcarskie zegarki o wartości 28,04 miliarda dolarów. Na tej podstawie stwierdzono, że Amerykanie chomikują w swoich domach zegarki o wartości około 6 miliardów dolarów. Oczywiście metoda badania jest daleka od idealnej, ale daje pewien obraz sytuacji.

Jakie zegarki zyskują na wartości?

Interesujące są też informacje na temat marek zegarkowych, które w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy najbardziej zyskały na popularności. Największy wzrost średniej ceny sprzedaży zanotowała marka Franck Muller (o aż 63%!). Jeśli zaś chodzi o największą wartość kwoty sprzedaży, to tu wyróżnił się Audemars Piguet Royal Oak (o 24%). Dużą popularnością cieszyły się zegarki Paneral (ulubionej marki Sylvestra Stallone), które sprzedawały się 1,3 razy szybciej, niż w 2019.