Trendy w fitnessie na 2020 roku: Bycie razem

Już od kilku lat w USA butikowe kluby fitness przejmują z rąk restauracji i modnych barów rolę miejsc, gdzie spotyka się ze znajomymi czy wręcz poszukuje nowych przyjaciół. Z kolei w Wielkiej Brytanii to właśnie studiom fitness i rosnącej świadomości nt. walorów zdrowotnych aktywności fizycznej przypisuje się istotną rolę w upadającym znaczeniu i popularności ikonicznych dla tego kraju pubów.

- Grupowe treningi fitness pozwalają ich uczestnikom nie tylko wyjść ze strefy własnego komfortu, ale i produktywnie spędzać czas wspólnie – gdzie skoncentrowani są oni na jednym, wspólnym celu. Fitness pomaga także w koncentracji na danej chwili i wykonywanych w niej czynnościach. Dzięki temu wspólny potreningowy shake czy posiłek, przy których można podzielić się wrażeniami z treningu, są wartościowsze pod względem emocjonalnym: nikomu z rozmówców nie przychodzi na myśl np. sięgnąć po telefon. Obserwujemy to zjawisko na co dzień w klubach i to bardzo cieszy. – mówi Mariusz Szewczyk, trener i Head Coach w Orangetheory Fitness.

Trendy w fitnessie na 2020 roku: Czas silverów  

Jak się jednak okazuje, już co dwudziesty uczestnik zajęć sportowych jest w wieku powyżej 65 lat. Dlatego też wiodące w branży marki już rozwijają modele treningowe, które są odpowiednie jednocześnie dla wszystkich grup wiekowym - w tym dla grupy 60+. Trening z ojcem lub dziadkiem? Dlaczego nie?!

- Największą zaletą pomarańczowych treningów jest możliwość dopasowania tego samego treningu do indywidualnych potrzeb ćwiczących w każdej grupie wiekowej. To zasługa m.in. wykorzystywanych przez nas pulsometrów, które w czasie rzeczywistym monitorują intensywność pracy serca i efektywność treningu. W ten sposób dbamy również o bezpieczeństwo tak, aby nikt nie przeforsował swojego organizmu. – opowiada Mariusz Szewczyk. – Ogromnie nas cieszy, że Silverów widujemy na treningach coraz liczniej. Zapałem nie ustępują młodszym kolegom - wszyscy ćwiczą ramię w ramię.

Popularnym wyborem seniorów są zajęcia grupowe, które prócz walorów zdrowotnych umożliwiają spotkanie ze znajomymi, czy poznanie nowych osób – nawet z młodszych pokoleń. W ten sposób fitness potrafi przywrócić zanikającą komunikację międzypokoleniową.        

Trendy w fitnessie na 2020 roku: HIIT - efektywność przez intensywność

HIIT to od kilku sezonów jedna z najszybciej rozwijających się metod treningowych. Metoda HIT polega na wykonywaniu treningu interwałowego o wysokiej intensywności. Nacisk położony jest na wzmocnienie siły i wytrzymałości wszystkich grup mięśniowych. Najważniejszą zaletą tych zajęć jest jednak efektywność, która skutecznie przekłada się na upragnione efekty.         

- Ćwiczenia interwałowe zajmują mniej czasu niż klasyczne treningi. W ciągu 60 minut takich interwałów można spalić nawet do 1200 kcal, czyli mniej więcej tyle, co podczas 2 godzin klasycznego treningu siłowego. Warto jednak wybrać program treningowy dopasowany to indywidualnych możliwości, prowadzony pod okiem trenera lub elektronicznego asystenta – lub obydwu w tym samym czasie. – wyjaśnia Szewczyk.

Trendy w fitnessie na 2020 roku: Wearables

To elektroniczne urządzenia-asystenci. Spośród nich najlepiej znane są smartwatche, pulsometry
na nadgarstek czy krokomierze, które pozwalają na gromadzenie danych o funkcjonowaniu organizmu w czasie rzeczywistym. Takie monitory serca, mocowane na klatce piersiowej lub przedramieniu, świetnie sprawdzają się także podczas indywidualnych treningów w grupie. Te urządzenia mierzą nie tylko liczbę kalorii w czasie rzeczywistym,
lecz także pomagają określić stopień obciążenia, jakiemu poddawane jest serce. W ten sposób, zarówno trener, jak i ćwiczący widzą, czy wysiłek odbywa się z odpowiednią dla trenującego intensywnością, czy jednak stać go na więcej. Po zakończonym treningu wyniki wysyłane są na maila, co pozwala wspólnie z trenerami kontrolować postępy i stawiać kolejne, realne cele treningowe. Dzięki takim urządzeniom nic ci nie umknie!

Trendy w fitnessie na 2020 roku: Butiki w natarciu

Choć butiki fitness na rynkach Zachodniej Europy znane są konsumentom od lat, to w Polsce pojawiły się dopiero niedawno. Koncepcja takiego klubu fitness zbliżona jest do znanych konsumentom sklepów z towarami czy usługami premium. Doświadczenia i satysfakcja klientów znajdują się w centrum wszystkich działań klubu, dla którego to właśnie dobra, partnerska relacja jest priorytetem. Co więcej, w przypadku większości butików fitness również sama formuła aktywności fizycznej została stworzona tak, aby oferować niepowtarzalne doświadczenia dopasowane do indywidualnych potrzeb ćwiczących.