Proste, minimalistyczne, względnie tanie – takie skojarzenia nasuwają się w momencie, gdy pomyślimy o produktach rodem ze Szwecji. Duża w tym zasługa przede wszystkim dwóch marek, działających w różnych segmentach rynku, a więc Hennes and Mauritz (lepiej znanego jako H&M) oraz IKEA. Na tym jednak szwedzki rynek się nie kończy, a dziś weźmiemy pod lupę kilka firm, których produktami warto się zainteresować, gdy będziemy chcieli nieco powiększyć swoją garderobę. Opisywanie wspomnianego H&M sobie darujemy, bo chyba nie ma osoby, która nie posiadałaby ani jednego ubrania lub akcesorium z tym logo na metce.

Fjällräven

Założona w 1960 roku marka, której nazwa dosłownie oznacza „lisa polarnego”. Firma zajmuje się produkcją ubrań i akcesoriów turystycznych i outdoorowych – ma w swojej ofercie kurtki, plecaki, spodnie, czapki, namioty i śpiwory. Jak nierzadko w przypadku takich firm bywa, po jej produkty chętnie sięgają także ci, którzy bynajmniej nie planują eskapad na łono natury. Do firmy należy też marka Kanken, produkująca jedne z najpopularniejszych plecaków na świecie.

Asket

Pochodząca ze Sztokholmu marka, która jest wręcz uosobieniem pojęcia „minimalizm”. Jeśli jakiś element garderoby nie jest niezbędny, to Asket nie będzie marnować czasu ani energii na jego stworzenie. W ofercie firmy znajdziemy więc rzeczy z gatunku tych podstawowych: wąskie dżinsy, białe t-shirty, oksfordzkie koszule. Jeśli ktoś preferuje ubrania bez zbędnych ozdobników, które przy okazji wytrzymają zdecydowanie więcej niż jeden sezon, to powinien rzucić okiem na ofertę Asket.

Eton

Firma o dość długiej historii, bo została założona w 1928 roku. Zajmuje się tworzeniem najwyższej jakości koszul z dbałością o najdrobniejsze detale. Produkt z wysokiej półki, a więc trzeba za niego zapłacić sporo, ale w zamian otrzymuje się koszulę, którą można nosić przez wiele lat – fasony i wzory oferowane przez Eton należą do kanonu męskiej elegancji, więc nie należy się martwić, że kiedyś wyjdą z mody.

Happy Socks

Skarpety to nie tylko niezbędny, ale nudny element garderoby, ale coś, co można sprzedawać jako modny i zwracający uwagę gadżet. Z takiego założenia wyszli założycieli marki Happy Socks i trzeba przyznać, że trafili w dziesiątkę. Obecnie ich skarpety są sprzedawane w kilkudziesięciu krajach świata, a firma przez lata dorobiła się wielu mniej lub bardziej udanych naśladowców.

Sandqvist

Kolejna marka, która w swoim podejściu do designu stawia przede wszystkim na minimalizm. Sandqvist zajmuje się bowiem tworzeniem oszczędnych w formie, ale świetnych jakościowo plecaków i toreb. W swoich kolekcjach najczęściej łączą płótno z naturalną skórą.