Kettlebell: jaki kupić?

Odważnik zwany pieszczotliwie czajnikiem to jedno z najbardziej uniwersalnych wynalazków do ćwiczeń. Wystarczy jeden kettle, aby wykonać zróżnicowany i efektywny trening prawie całego ciała. Z kettlem zrobisz siady, martwy ciąg, wyciśniesz go nad głowę i wzmocnisz brzuch. Kettlebells wywodzą się z Rosji, gdzie jeszcze w czasach carskich były wykorzystywane przez armię, aby potem spopularyzować się wśród ówczesnych atletów. Na świecie masowo spopularyzowały się dopiero pod koniec XX wieku, choć w Polsce z czajników powszechnie korzystano kilka dekad wcześniej. Dziś są nieodłącznym wyposażeniem siłowni i boksów crossfitowych.

Kupując kettlebell, zwróć uwagę na jego ciężar. Jeżeli planujesz ćwiczenia dynamiczne i złożone, takie jak wymachy kettlem (kettlebell swings) czy rwania kettlem, zacznij od lżejszego odważnika. Idealny będzie ważył 16 lub 20 kg. Jeśli jednak masz już trochę doświadczenia z czajnikami, spokojnie możesz zainwestować w cięższe egzemplarz.

Taśmy TRX: jakie kupić?

Grawitacja to największy sprzymierzeniec sportowca. Aby jeszcze mocniej zaangażować siły ciążenia do kształtowania własnej sylwetki, warto się zaopatrzyć w specjalne podwieszane taśmy typu TRX. Do treningu w zawieszeniu jest przede wszystkim wykorzystywana masa ćwiczącego. Sprzęt Total Resistence eXercise po wymyślił i dopracował Randy Hetrick. Ten były amerykański komandos Navy Seal, a zarazem absolwent MBA na Uniwersytecie Stanforda, zainspirował się informacjami na temat dawnego inkaskiego sposobu na wykorzystywanie lin do wzmacniania ciała i opatentował markę TRX. Dziś jego biznes przynosi 60 milionów dolarów zysku rocznie. Nie bez powodu. Trening z taśmami doskonale wzmacnia i kształtuje sylwetkę całego ciała za pomocą różnych typów podciągania się.

Taśmy TRX najlepiej sprawdzają się, jeśli ma się już w domu zamontowany drążek. Są doskonałym uzupełnieniem ćwiczeń podciągających. Jeżeli jednak nie masz w domu drążka, możesz za pomocą specjalnych uchwytów i kotwic do montowania zaczepić taśmy od drzwi, futrynę, ścianę lub sufit. Przed zamówienim jednak dobrze sprawdzić, jakie masz u siebie warunki do ćwiczeń. I wytrzymałość powierzchni, do której chcesz je przymocować.

Hantle: jakie kupić?

Ulubione urządzenie siłowniowego pakera można właściwie bez większego problemu wykorzystywać podczas treningu w domu. Hantle mają tę zaletę, że można ich używać do ćwiczeń na większość partii mięśniowych. Jeśli w poniedziałek zwykle ćwiczysz klatę i biceps, dwa średniej wielkości hantle pozwolą wykonać rozpiętki, wyciskanie i zgięcia ramion. Jeżeli środa to twój dzień pleców i tricepsa, dzięki hantlom zrobisz wiosłowanie w opadzie i oczywiście zgięcia tricepsów. Piątek – wiadomo „leg day” – złap dwa cięższe hantle i przejdź się po domu w wykroku, lub spróbuj wykonać kilka przysiadów z hantlami nad głową. Dodatkowo wzmocnisz barki.

Hantle również bez problemu dostaniesz w internecie. Pozostaje decyzja o ciężarze. Najbardziej uniwersalne wydają się te o średniej masie –od 15 do 22 kg, w zależności o twojego przygotowania i stażu treningowego. Jeżeli masz taką możliwość, kup dwa zestawy – cięższy (twoje nogi ci podziękują) i lżejszy (choćby do ćwiczeń na mięśnie brzucha).

Piłka gimnastyczna: jaką kupić?

Wielkie kolorowe piłki odkryli niedawno pracownicy korporacji. Coraz więcej ludzi w biurach zastępuje nimi tradycyjne krzesła od biurek. Trudno się dziwić, początkowo niewygodna piłka, wymusza utrzymywanie prawidłowej sylwetki i prostych pleców podczas pracy przy komputerze. Piłka gimnastyczna to jednak przede wszystkim gadżet, którego warto używać do domowych ćwiczeń. Jej największą zaletą jest cena. Dobre piłki można kupić już za kilkanaście złotych.

Piłka jest wykorzystywana przede wszystkim do wzmacniania mięśni brzucha oraz kręgosłupa. Można na niej wykonywać podstawowe spięcia i podpory. Co ważne, ćwiczenia angażują do pracy mięśnie głębokie, dzięki którym utrzymujemy równowagę. Plusem piłki gimnastycznej jest również jej uniwersalność. Z ćwiczeniami w domu poradzą sobie zarówno początkujący, jak i zaawansowani użytkownicy.

Mata gimnastyczna: jaką kupić?

Mata macie nierówna. Wybór odpowiedniej maty gimnastycznej jest ważny, bo pozwala uniknąć niepotrzebnych kontuzji. Przede wszystkim pomyśl, do czego będziesz jej potrzebować. Ćwicząc na domowej podłodze, warto zainwestować w grubszą matę. Zasada jest prostsza – im cieńsza mata, tym mniejsza amortyzacja. Poza tym warto sprawdzić rozmiar. Uniwersalne maty mają wymiary do 200 x 120 cm, można jednak dostać też mniejsze, jak mata 140 x 50 cm. Celuj w większe rozmiary.

Mata przyda się nie tylko do ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha czy pleców. Świetnie sprawdzi się również, jako wygodna podstawa pod jogę czy ćwiczenia rozciągające.

Jak zatem widzisz, domową siłownię można zbudować szybko, sprawie i efektywnie. Do jej stworzenia wystarczy zaledwie kilka podstawowych sprzętów. Pytanie tylko, jak i do czego będziesz ich używał? Brakuje ci pomysłów na zestawy ćwiczeń na różne partie ciała? Kilka z nich znajdziesz poniżej:

MIĘŚNIE BRZUCHA: Jak zbudować sześciopak nie wychodząc z domu?

BICEPS I TRICEPS: Jak ćwiczyć biceps i triceps w domu? 7 ćwiczeń na silne ręce i ramiona

KRĘGOSŁUP: 7 ćwiczeń dla pracujących przy komputerze. Idealne na przymusowy home office 

TRENING WZMACNIAJĄCY: Trening mocy: 6 ćwiczeń na mięśnie całego ciała

NOGI: It’s a leg day, czyli 5 skutecznych ćwiczeń na mięśnie nóg